onsdag 14 januari 2009

Retrobrallor?


Dessa byxor är inspirerade av Kokalals retrobrallor. Jag har alltid gillat att de har knytband istället för knappar. Jag har faktiskt sytt ett par tidigare som inte hamnat i bloggen av någon anledning. Ett par lilarandiga utan utsvängda benslut.
Men så bestämde jag mig för att prova att sy ett par med utställda ben. Jag tror dock inte att mina byxor är lika tighta som inspirationskällans.

Jag har haft lite svårt för utställda ben eftersom T har ganska så korta ben och hur mycket jag än mäter och jämför med byxor som sitter bra så brukar de bli för långa. Att vika upp utställda byxben är som ni säkert vet ganska så lönlöst..de rasar ned direkt.

Funderade länge och väl på vilka färger jag skulle välja. Sedan tyckte jag att eftersom T inte har några orange byxor så kunde det vara kul. Bandfärgen var lite klurigare. Jag la ut nästan all muddväv jag har och tyckte till sist att brunt nog blev bäst- fast jag lutade länge åt ljusblått....Kanske blir det ett par till?

Material: orange velour från Sundbybergs Textilcentrum, muddväv från Stoff och Stil.
Mönster: Från Lättsydda småbarnskläder (Inger Bäversten) i stl. 84cl. Avsmalnat, förkortat, ändrad topp, omritade ben...tja det är inte så mycket kvar av ursprungsmönstret...
Roligast: Att kantbanden blev bra!

1 kommentar:

Fru Björn sa...

Jag älskar den orangea velouren! Har sytt en hel del av den och eftersom Sg Textilcentrum ligger väldigt nära oss, så är det bara att promenera och handla mera när det tar slut :-)
Fina saker du har sytt!