torsdag 8 januari 2009

Bildkavalkad!






Oj, vad jag har samlat på hög! För de som orkar: här kommer en kavalkad av bilder på plagg som jag sytt under hösten men inte hunnit blogga om eller inte haft bilder på!

Nr1: Ugglefrossa: Dessa sydde jag nog under sommaren när jag tänker efter närmre. Tunikan och den ärmlösa är Meedoms mönster med lite olika längder. Med den kortärmade klänningen utgick jag från deras mönster men smalnade av lite på övre delen eftersom jag ville ha den lite tightare i modellen. Alla tre satt jättebra på T. Nu är de snart för små, plus att årstiden kanske inte är så väl vald för kortärmat... men kanske kan T ha klänningen som tunika i sommar om hon inte plötsligt bestämmer sig för att växa alldeles kolossalt mycket..

Nr2 och 4: 70-talsklänning som jag blev förtjust i. Dessutom så gillar jag molntyget. Jag blir så glad av det. När jag sydde dessa provade jag lite olika ärmlängder och knäppningar.
Material: molntyg (nytryck av Gunilla Axens 70-tals molntyg) och john blund-tyg. Molntyget tror jag är från barnrummet och john blund hittade jag på Tradera. (ett påslakan ursprungligen). Alla tre klänningarna är i stl 84 och mönster är från Sy till barnen.
De blåa tightsen blev jag tvungen att sy för att få till den där härliga matchningen i klarblått. Gillar blått! Enda problemet är att T nog inte behöver så många fler till av dessa och jag skulle så gärna vilja göra några till....Särskilt i molntyget som jag har i fler färger (olivgrönt, rosa, orange, blått, brunt och svart- men det svarta ska bli en väska). Får väl förskottssy till sommaren i stl 92...

Nr 3: två par manchesterbyxor till T. Provade vilket av Meedoms former jag ville ha. Den ena är i form 1 och den andra i form 2. Jag gillar den i form 2 bäst ( den bruna), fast båda ser bra ut på.
Material: manchestertyg från stoff och stil och Jofotex. Hello Kitty- kanin från H&M.
Mönster: Meedoms.

Nr 5: Västklänning i det gröna mumintyget. Bloggade i somras om den gula muminklänningen som blev för stor. Detta är den jag gjorde i en mindre storlek. Jag gillar det här mumintyget som faktiskt finns i fler färgställningar. Visserligen svåra att få tag i eftersom de är från 70-talet. De jag har är inropade på Tradera.
Material: grönt mumintyg
Mönster: Meedoms form 1,5.

1 kommentar:

Äppel Päppel sa...

Vad mycket fint du har sytt!