söndag 25 januari 2009

Det bidde en...


...katt! Jag satt häromdagen och surfade runt när lilltjejen ville vara med. Jag hade just då hamnat på Kattchings blogg och T såg genast katten och sa "min tatt!" Hm..tänkte jag. Vågar jag? Mina minnen av hemsydda gosedjur är de där man gjorde i syslöjden i skolan som ramlade i bitar redan på hemvägen....

Jag tyckte att jag kände igen katten och hittade boken Sy mjuka djur/Karin Neuschutz på biblioteket och där fanns den! Va´katten (jag vet - men det var oemotståndligt!) tänkte jag- vi provar! T fyller nämligen år här i dagarna så det skulle kunna bli en perfekt present. Nu verkade hon gilla de orange/gula katterna mest men jag hittade inget sådant lämpligt tyg så det fick bli detta gröna. Att hitta stoppningen var nog det svåraste. Jag var på Sundbybergs textilcentrum- och där var den slut! Tillsist hittade jag stoppning på Åhléns i Sundbyberg.

Lite pilligt var det att sy den- men himla kul med något nytt! Jag hade ursprunligen tänkt ha knappar som ögon men det såg inget vidare ut så jag tog bort dem och broderade dit ögon istället. Nu hoppas jag bara att T ska gilla sin katt på födelsedagen!

Mönster: Sy mjuka djur/Karin Neuschutz.
Material: lakanstyg från Åhléns (ett örngott faktiskt...)
Roligast: att den faktiskt blev mycket bättre än vad jag hoppats på. Kanske blir det fler...men jag ska se om jag kan komma på något sätt att sy dit knappögonen bättre.

2 kommentarer:

FrökenC sa...

Ett tips på fyllning... är att köpa billigaste kuddarna på IKEA och fylla med det. Tycker själv att fyllnadsvadd är rätt dyrt, det går ju åt en hel del!! Katten var verkligen jättefin!!

Helena sa...

Fin katt! Vad mycket annat fint du har sytt!