söndag 11 januari 2009

Matchande tröja!

Efter mycket letande och med lite hjälp lyckades jag hitta ett tyg som matchar manchesterkjolen jag sydde i tyget Perce-Neige. Jag ville ta upp bakgrundsfärgen i tyget och det visade sig att det inte var så lätt! Vid flera tillfällen trodde jag mig hittat den rätta nyansen men som sedan visade sig vara helt fel! Detta är den isblå hilcovelouren-det enda tyget jag hittat som har den rätta blå-gröna tonen.

Men att sy en vanlig tröja i velour med muddkant kändes lite trist. Så jag bestämde mig för att testa en idé jag haft i huvudet ett tag: krage och sprund. För att få lite stadga är den "fodrad" med velour runt om halsen på insidan. Finns säkert något namn för detta men det minns jag inte! Min första tanke var inte att ha någon form av knäppning men när T provat tröjan ville jag göra sprundet längre och då såg det snyggare ut med en liten knapp som håller ihop sprundet!


Vid provningstillfället fick jag jaga T- både för att sätta på tröjan och sedan för att ta av den! Förhoppningsvis var det gosigt att ha den på sig. Tanken var att hon skulle ha den på sig imorgon men stackarn är fortfarande sjuk...!

Material: Isblå hilcovelour.
Mönster: Meedoms form 1 tröja med kragen och mina tillägg för sprund och "insidefodring".
Bäst: Att en idé i huvudet blev bra i verkligheten och att jag äntligen hittade rätt nyans på ett tyg! Sedan har jag redan fått en del nya idéer som jag vill testa...
Sämst: Är egentligen ganska nöjd- ska väl vara att det var så rackarns svårt att hitta ett tyg i rätt nyans!

1 kommentar:

Thea sa...

Skitsnygg!!! Verkligen välgjord och bra designidé! Precis i min smak! ;-)