tisdag 16 juni 2009

Del 2: En knytbyxa

Detta är del 2 av beställningen jag bloggade om sist. Beställaren hade sett T på dagis med kokalal-inspirerade retrobrallor och ville ha ett par, fast med raka ben (inte utställda ben alltså).
Hon tittade runt i min tygpåse och valde landskapstyget och orange kantband. Idag gick allting som på räls med sömnaden också: coverpron medverkade glatt utan att bråka. Tur också att det inte var så varmt ute trots att solen tittade fram, så jag kunde sy utan dåligt samvete...

Fick en idé när jag sydde de här byxorna men det får vänta, har en hög tillklippta objekt att färdigställa, och jag har redan tittat bort och sytt lite annat, så om det inte ska bli en massa ufo:n så måste jag ta mig i kragen och sy dem först....(fast molntyget måste man ju sy i innan förstås..eller hur?)

Mönster: Eget, ihopknåpat med inspiration från Kokalals retrobrallor och Lättsydda Småbarnskläder. Stl 80, men en ganska så stor 80, tror jag det blev.

Material: Landskapstyget (interlock)från Jofotex förstås och muddtyg från SoS.

Roligast: Jag har sytt en tunika i samma tygkombination, men inte tänkt på att det skulle bra som knytbyxa: kul att någon annan tänkte på det! Och att det gav mig en idé som jag ska komma ihåg att förverkliga, ni får se senare hoppas jag!


Annars gick eftermiddagen i rasande tempo då R hade två kompisar här. Det är då man inser att det är tur att man "bara" har tre barn: för med 5 barn på plats så hinner man knappt blinka! Men kul har de!

Inga kommentarer: