onsdag 11 juni 2008

Nya alster....






Åkte med maskinen till återförsäljaren, vi trädde och donade, den sydde illa, men plötsligt så funkade den perfekt. Ingen är mer glad än jag.

Så hann jag då sy nästan allt jag skulle till söndagen och onsdagen. R´s kortärmade skjorta blev klar, E´s piratbyxor och T´s klänning och matchande solhätta hann jag också med. Klänningen blev jag inspirerad av när jag var inne på Gekkos, tror jag, blogg. Ber om ursäkt om det inte stämmer...! Rapalloklänning tror jag den kallades. Men jag ville inte ha den så urringad och gjorde hellre ett halssprund med knäppning för att undvika det. Blev ganska nöjd. Egentligen hade jag velat ha blått foder men det var stört omöjligt att hitta den blå nyansen så det matchande.

Sedan blev det två par byxor till T, egentligen skulle de varit i piratlängd men T har så korta ben...men det gör inget, nu håller de ju längre! Gillar båda sorterna, de med resår i nederkanten och de utan. Det ligger ett par turkosa tillklippta också men de har jag inte rätt tråd till ännu.

Det grönvit rutiga seersuckertyget räckte till en knytklänning också. Var kul att får prova min skråbandsvikare, men fy vad trist att sitta och sy ihop tygbitarna till remsan. Inte något man gör för de vanliga färgerna direkt. Men slutresultatet blev bra. Är lite fundersam på klänningens vidd dock: skulle nog vilja ha knytbanden lite högre upp på axeln så de inte ramlar av så lätt...och så är den rynkade delen lite för bred: men klänningen blir ju luftig iallafall...! T gillar den dock och längden blev för en gångs skull perfekt. Ska prova att modifiera mönstret lite och sy en ljusblå.

På tur just nu ligger faktiskt något till mig själv för ovanlighetens skull. Vi ska fira vår 5:e bröllopsdag och jag kände för något lite extra fint...så en syrenlila/rosa (det var det tyget jag hade hemma)halterneckklänning hoppas jag att jag hinner sy...Kanske kommer en bild.


Inga kommentarer: