lördag 7 februari 2009

En folkabubbla-klänning!

Jag såg för ett tag sedan detta tyg och tyckte att det var så härligt! Ljusturkos bakgrund och så massa roliga folkabubblor! Efter en fråga på sysidan.se så lyckades jag få reda på var det fanns att köpa. Jag hade hela tiden en idé i huvudet om en a-line klänning fast med sprundet fram. Nu så här i efterhand tycker jag nog att sprundet blev lite större/bredare än vad jag tänkt mig i huvudet- men har man klippt så har man...

Eftersom T gillar bilar så kändes det självklart att hon skulle få klänningen. Sedan köpte jag så pass mycket tyg att det räcker till fler projekt..När jag bestämt mig för klänningen så tyckte jag att det skulle vara lite kul med orange byxor till. Sagt och gjort. Lätt utställda, hoppas nu att de inte är alltför långa för T!

Jag hade egentligen tänkt att hon skulle få ha på sig detta set på ett kalas idag men insåg att jag nog var lite för optimistisk när det gällde tiden..så det får bli premiär på dagis istället.
Biltyget skapade lite huvudbry ett tag när jag försökte komma på om det fanns något upp eller ned på mönstret. Efter konsultation med mannen så insåg jag att vi tyckte olika. Skulle helt enkelt tro att det inte finns något bestämt upp eller ned?

Så kul att äntligen få sy igen efter en tids uppehåll. Det är frustrerande när man vill men helt enkelt inte orkar. Jag har dessutom en hektisk tid framför mig på jobbet nu så jag vet inte hur mycket syende det blir tid till/ork till på kvällarna. Får väl se om orken räcker till- idéerna brukar poppa upp i alla fall!

Material: orange velour från Sundbybergs Textilcentrum, bil-tyg från Panduro, snedslå från SoS.
Mönster: Meedoms a-line klänning, med lite ändringar, i stl 80cl. Byxmönstret från Ottobre, dock är byx/benlängden förkortad.
Roligast: Att jag hittade folkabubblatyget! Blir glad av det här tyget.

4 kommentarer:

Helena sa...

Vilket fint set!

Äppel Päppel sa...

Jättefint! Vilket underbart tyg!

Äppel Päppel sa...

Hej igen! Nej, jag har inte det gula flodhästtyget. Jag köpte bara det limegröna. Ångrar lite att jag inte köpte en till färg åtminstone, men det kanske inte är för sent ännu. Kanske är det lite åt det senapsgula hållet för att det skulle vara likadant som det var ursprungligen på 70-talet...?!?! Om du inte gillar det kan du ju alltid lägga ut det på Tradera. Där lär du nog få igen pengarna och kanske lite mer därtill! :)

Äppel Päppel sa...

Vad lustigt! Idag publicerade Skaparstigen den här bilden med flodhästtyget i original! Kolla här: http://skaparstigen.blogspot.com/2009/02/ar-1980.html

Ha det gott! Vi ses i bloggosfären!