onsdag 25 februari 2009

En klänning till.

Det här är den tredje klänningen jag berättade om i förra inlägget. Mönstret är egentligen gjort för tyg med stretch i vilket gav mig lite huvudbry innan jag kom på hur jag skulle lösa det. Tyget är helt underbart! Det är synd att mina bilder har en tendens att bli lite mörka. Det knepigaste med den här klänningen var att jag inte riktigt kom på hur jag skulle få till hängslena snyggt.

Det är ju ursvårt att få till det snyggt med kantband i såna tvära svängar. Först testade jag med muddväv på en restbit av tyget, men det blev jag inte nöjd med. Sedan funderade jag på snedslå innan jag plötsligt kom på att det självklart är bäst med en livfodring och vändsy det! Jag förstår inte att jag inte tänkte på det direkt? (Troligtvis för att jag sytt klänningen förut i stretchigt tyg och då är det ju kantband som gäller.) Sedan kantade jag fickan och längst ned på kjolen med vanlig snedslå.

Hoppas nu som sagt att även beställaren gillar resultatet.

Material: finecordmanchester Zalameria (?) från Tygpyssling, bomullsväv till infodringen, snedslå och tryckknappar, namnband.
Mönster: Nasta klänning. Ottobre-08. (minns inte vilket nr) anpassat till en 74 i fast tyg.
Roligast: Att man kan snöa in så att man glömmer det självklara med att vändsy...Ibland så är man mer än lovligt glömsk...:-).


Förresten- på tal om någon helt annat- mina storleksetiketter kom idag. Ska bli kul att testa dem. Beställde inte så många, jag tycker egentligen att de är alldeles för dyra...Men det ser ju fint ut! Har hittat ett annat ställe också som jag ska se vad de tar för dylika märken...återkommer om det vid ett annat tillfälle!

3 kommentarer:

Äppel Päppel sa...

Åh, vad fin! Alldeles underbar! Det där med att vändsy har jag aldrig gjort...vet inte, men jag har fått för mig att det är väldigt krångligt och svårt. Är det så?

Gülderen sa...

Vad fina klänningar du gjort. Har samma rosa mönstrade finecord hemma som du sytt i. Jag har dock inte riktigt bestämt vad det ska bli än.
Gülderen

Lilla NovaK sa...

Vilken underbar klänning! Härlig modell och jättesnyggt tyg!! Har inte varit inne hos dig tidigare, men jag kommer tillbaka!! =) Du gör ju massor med fint!