söndag 12 juli 2009

Nattlinne ggr 2

Det var varmt...väldigt varmt...förut när dessa syddes. Stackars T hade inte en enda pyjamas eller ett enda nattlinne som var anpassat för sommar! Så jag sydde ett ärmlöst nattlinne, som jag hoppas kanske kan användas som klänning också, om det blir varmt igen och T inte vill ha den som nattlinne. Hon valde inte det här tyget nämligen. Hon fick välja mellan elefanterna och det randiga här nedanför och hon valde det randiga!

Det här nattlinnet har alltså redan hunnits användas flitigt och ligger just nu i tvätten. Tyget var perfekt för ett sommarplagg. Jättetunnt och svalt med andra ord. Ibland tvekar jag lite när jag ska sy i randigt, trots att jag tycker randiga plagg är fina, för jag tycker alltid att ränderna inte går ihop på något ställe...Men den här gången blev det bra! Dessutom gick det att sy dem när jag var själv med alla tre barnen, vet inte vad som hände, men det gick. Det har inte hänt igen sedan dess kan jag ju meddela...

Jag testade ett nytt mönster den här gången. Jag utgick från Ulla Welinders nattlinne för båda modellerna men kortade av längden något och förlängde den korta ärmen lite lite. Jag är nöjd, tycker att de sitter jättebra på T.

Material: Stretchiga röda elefanter och rosa/rödrandig singeljersey från SoS.

Mönster: Ulla Welinders nattlinne (från Sy och sticka 0-3 år) med nämnda ändringar, båda i stl 86/92. (2år).

Roligast: Det gick undan att sy de här två. Fastän det var singeljersey och krullade sig i kanterna så gick allt bra. Svisch, svisch så var två stycken färdiga!


Idag ska två sommarfödelsedagsbarn firas. Båda mina killar fyller år på sommaren när ingen är hemma så vi brukar "lägga ihop" firandet för släkten till en dag. Sedan firar vi dem på "rätt" dag (så de får en "egen" dag) och så får det bli kompiskalas senare när alla kompisar är hemma igen. Vad de fyller? Vet inte hur det gick till men äldsta fyller faktiskt 7 år och mellankillen 5 år. Var tog dessa år vägen?? Kan inte riktigt fatta att R börjar ettan i höst...stora killen...

7 kommentarer:

Anna, Tvillingtand sa...

Fina klänningar/nattlinnen! Jag tycker de passar till båda! Vet precis vad du menar med ränderna... Jag sitter med ett härligt randigt velourtyg, men vågar inte riktigt sy =)

LillaBarn sa...

Vad fina! Hoppas ni får en lång sommar så de kan användas flitigt!!!
Och att tiden går fort med barn håller jag med om. Mina är fortfarande små, men det känns som det var igår jag fick med dem hem från BB...

Helena sa...

Fina nattlinnen/klänningar! Kul att det gick så lätt att sy, vissa dagar har man flyt :-D

Sandra sa...

Vilka fina nattlinnen.
Men jag tycker också att de passar lika bra som klänningar.

När jag syr randiga tyger brukar jag så ihop delarna med raksöm eller tråckelsöm innan jag syr med overlocken, mycket mindre risk att ränderna hamnar snett.

Heilt spesiell sa...

Takk for kommentar på bloggen min.Gøy at jeg fant siden din her var masse fint!

Älskade Hjärtegryn ® sa...

Vad mycket fint du syr :)

Heimlaga sa...

Vad mycket fint och somrigt du syr!