fredag 17 april 2009

En givande utmaning!

Ok. Premiär för att få en utmaning! Jag blev utmanad av Äppelpäppel med en av de bättre utmaningarna jag sett på länge, nämligen att ge ett tips:

Du som blir utmanad skall (denna text får kopieras):Tipsa om ett sömnadstillbehör, t.ex. tyger, saxar, snedslå, symaskiner, knappar, trådar, pressarfötter osv.. Det kan vara något som är mycket prisvärt, bra kvalitet eller något hjälptillbehör som du tycker är väldigt bra samt varför. Man får också gärna berätta var man får tag på saken. Har du mer än en sak som du vill berätta om så går det givetvis bra.
Sen kan ytterligare (om du vill) dela med dig ett tips när det gäller sömnad, ett praktiskt tips. Det behöver inte vara något avancerat (med massa bilder), bara ett litet tips.När du svarat på frågorna så skall du skicka vidare utmaningen till 4 stycken nya personer med sömnad som hobby. Du skall meddela personen att du utmanat denne samt länka till personens blogg.

Here I go:

Tips på sömnadstillbehör: Jag måste säga att det är ett flertal prylar som jag verkligen gillar och inte skulle vilja vara utan, men jag får väl välja ut lite! Min pfiffikus skulle jag inte vilja vara utan. Mycket enklare än ett måttband när det är korta saker att mäta och för fållning. Dessutom perfekt när man ska mäta pressarfotstrycket på coverpron... En annan pryl är min clear view-pressarfot till coverpron. Den gör att man verkligen kan se var man syr, ungefär som en applikationsfot. Begriper inte hur man kan använda coverpron utan att ha en "klar" pressarfot. Värd varenda krona!

Ett sömnadstips som jag inte riktigt vet varför det inte är så många som gör är när man syr ihop byxor. Enligt många beskrivningar ska man stoppa det ena byxbenet i det andra när man syr ihop byxorna. Jag syr ihop baksömmen för sig (från överkant och ned till änden av grenen) och framsömmen(överkant till änden av grenen) för sig och sedan med en lång söm benen. Då behöver man inte stoppa något byxben i det andra. Men detta är kanske bara jag som tycker är praktiskt! Vet inte om min beskrivning var så lysande heller.. Skulle behöva bilder, men har inga byxor på gång just nu..

Nåja, jag skickar utmaningen vidare till följande personer, visserligen har jag inte heller så bra koll på vilka som fått den, men jag tror inte att de har fått den ännu: Ett, tu, tre, Lillofant, Rostis och LillaBarn.

Nu vill inte Blogger länka till den sista så jag testar här: LillaBarn.( Konstigt att den inte ville två rader innan förut???, men det löste sig ju nu.)

4 kommentarer:

Äppel Päppel sa...

Roligt att du ville hänga på! Kul att lära sig nåt nytt: måste erkänna att jag aldrig hört talas om en pfiffikus och måste genast ta reda på mer! Pinsamt kanske...Tack gode gud för google! :)

od Andulky sa...

Bra tips! Hade heller inte hört talas om pfiffikus.

LillaBarn sa...

Pfiffikusen kommer jag ihåg, en sån strök jag fast på strykjärnet i syslöjden. Blev som tuggummi... Tack för inbjudan till tipsrundan. Jag ska försöka komma på något tips, ska tänka lite först bara. Det blir inget tips på hur man syr en krage iallafall, för den ligger fortfarande i min växande hög av saker jag ska göra färdigt "sen". Ha en trevlig helg!!

Sal Wilder sa...

Nu, äntligen, har jag fullgjort min del av utmaningen, bara så du vet!