söndag 15 mars 2009

Mysig hjärttunika


Bilden är lite ljus - men tunikan är mörkbrun med turkost hjärta. Jag ville som sagt sy en tröja till kjolen i inlägget innan. Sagt och gjort- men jag har ändrat den lite sedan bilden är tagen. I originalmönstret ska det vara blixtlås bak- vilket jag inte är så förtjust i- därför satte jag en knapp istället. Mönstret är från Ottobre, ett tag verkar de ha varit väldigt förtjusta i att ha blixtlås bak... Men när jag provade tröjan på T så gick den utan problem över huvudet trots att den var knäppt- så nu har jag sytt igen sprundet bak. Knappen i mudden fick vara kvar.

Eftersom jag gillar modellen, med lite rynk fram vid oket, så tänkte jag sy en till- fast i det röda elefanttyget. Råkade nämligen slänga en röd och vit blommig tröja bredvid den turkosa kjolen och si!- vilken knallkombination! Så det är dagens projekt- plus att klippa till E´s myströja...

Jag har kommit på något som jag verkligen vill ha: en rynkfot till någon av mina maskiner!!
Någon som har en därute? Kan nämligen inte bestämma mig för om jag ska önska mig en till vanliga symaskinen eller en till overlocken? Overlocken- ja då blir allt gjort i ett moment- men jag är lite fundersam på hur mycket extra tyg man behöver när den liksom rynkar "automatiskt"...vi får väl se!

Material: brun velour från SoS, turkos dito från Mjuka Tyger, namnband, hitex och rivvlies till applikationen, randig muddväv från Tygpyssling, "gammaldags" tryckknapp som sys fast.
Mönster: från Ottobre, en tidning från 2005 (minns ej nr) stl 92.
Roligast: Att det gick ganska så fort och lätt att sy. Dessutom kul att hitta en ny modell man gillar.

1 kommentar:

Äppel Päppel sa...

Åh vad söt! Jättefin! Har också funderat på det där med rynkfot...tycker det är så trist med dessa rynktrådar! Fast jag vet inte riktigt hur det funkar...får väl bege mig till nån symaskinsaffär och kolla!