lördag 21 mars 2009

"Många ´fanter...."

Dessa elefanter, eller "fanter" som min lilla tjej säger, är ju ingalunda okända. Och just på denna tunika blev det väldigt mycket "fanter"! Detta är ju just den tunika jag skrev om mitt tidigare inlägg. Rött och turkost är en härlig färgknall.

Direkt när jag var klar så kom jag på att det hade blivit ännu mer "kombo" om jag hade valt turkos mudd också. Men som mannen sa här hemma: Nu passar den till så mycket mer!
Gillar den här modellen- och den sitter jättefint på T. Framförallt så behöver den inte någon knäppning eller blixtlås bak som den har i originalmönstret. Förstår inte varför det är det när halsringningen är tillräckligt stor- med god marginal? Varför krångla till det? Så jag tog helt enkelt och struntade i det och la mönsterbiten mot vikt kant och la till en cm så det skulle bli lite mer vidd.

Material: Röda elefanttyget från Jofotex. Muddväv, namnband.
Mönster: Ottobre. Stl. 92. Lite ändringar dock.
Roligast: Att det gick "svisch-svisch"-fort att sy den och att jag äntligen kom mig för att göra något i det röda elefanttyget.



Apropå något helt annat: idag ska E på kalas till en tjej som fyller 5. Givetvis bestämde jag mig för att sy något. En rosa manchesterkjol med svarta prickar. Den blev bra- hoppas nu bara att storleken stämmer. Egentligen skulle jag ha sytt den igår kväll men då var jag alldeles för trött så det blev att sy ihop den direkt nu på förmiddagen innan kalaset. Tyvärr missade jag att ta kort på den, (kanske beroende på att jag blev lite stressad...:-) ) men eftersom T också ville ha en sån kjol så får jag väl visa hennes när den blir klar...

4 kommentarer:

Äppel Päppel sa...

Vad fin den blev! Har också funderat på det där med dragkedja på en del mönster i Ottobre...i ett nummer jag har vimlar det av dragkedjor baktill hela tiden! Förstår inte varför...så onödigt!

Fia sa...

Äppel päppel:

Kanske är det samma nr- det känns som om det är de äldre nr som det förekommer mycket dragkedjor.

Problemet är ju att man inte vet förrän man testat om det går att strunta i det.

Nä, mycket bättre med inget alls eller knäppning med knappar...

Lilla Gryn sa...

Fin den blev!
Jag höll på idag med en tröja i just det röda elefanttyget, och mitt tyg är jättekonstigt. Det spricker i trycket och drar inte ihop sig alls om man inte drar i tyget från trådrakhållet, om ens då. Var ditt tyg sånt?

Fia sa...

Lilla Gryn: tyvärr är elefanttyget så att det gärna "spricker" i trycket. Jättetrist. Men det är inte alla mina elefanttyger (har beställt i två omgångar) som gör det lika mycket, utan en del verkar ha fått mer färg... Mitt gula är inte alls lika mycket "sprickkänsligt".Sedan är ju tyget inte så strechigt. Mig veterligt innehåller det inte någon form av lycra eller spandex. Oftast håller det ihop ändå och i tvätten drar det alltid ihop sig igen.Fördelen är ju att det går att tvätta i 60 grader...