söndag 4 oktober 2009

Varför är knappar så tråkiga att sy i?


Ni känner säkert igen både modell och tyg. När jag såg det här tyget första gången så visste jag att jag bara måste ha det. Sedan började jag leta jackmönster. Jag hade en bild i huvudet av vad jag ville sy för typ av jacka, men det mönstret verkade inte finnas i verkligheten. Eftersom jag inte hade lust att rita ett eget denna gång så bestämde jag mig för att prova det från Ottobre.

Sedan insåg jag att deras jacka var gjord för att fodras. Fodervliseline hade jag inte och hade ingen lust att beställa för då skulle förmodligen denna jacka inte blivit färdig förrän till jul. Men så fick jag för mig att jag hade kvar lite färdigtkviltat fodertyg från ett mycket gammalt projekt. Kanske skulle det räcka?

Jodå, det räckte precis! Sedan var det inte exakt rätt färg, marinblått, men det gick bra ändå. Huvan fodrade jag med interlock för att den skulle bli gosigare och sedan var det ett himla pysslande för att hitta mudd som åtminstone matchade lite och likadant med snedslå! Tänk att vissa färger är så svårmatchade, dvs det finns 4000 nyanser av det, och man har aldrig exakt rätt nyans hemma....

Det var lättare att sy jackan än vad jag trodde och nu återstår det bara att se om damen härhemma accepterar den. Tänkte inviga den nu i eftermiddag. Jag är lite orolig för att den är för stor...

Detta med knappar ja, själva jackan var klar för en veckan sedan. Men eftersom jag avskyr att sy knapphål (tycker alltid att det är ett riskmoment) och avskyr ännu mera att sy i knappar så tog det alltså en vecka till innan den var klar.


Material: Asian Bird vindtättyg från Hilco, interlock från Hilco, mudd från Sos, fodertyg från ??? och knappar från mammas knappburk, som jag fått ärva: tack mamma!!

Mönster: Sparrow-jacka från höstnumret av Ottobre -09. Stl. 92.

Roligt: Att det var så mycket enklare att sy en jacka med foder än vad jag trodde. Och jag tycker faktiskt att den blev snygg!

Nu ska vi till affären och köpa gå-bort-blomma!

11 kommentarer:

LillaBarn sa...

Vilken UNDERBAR jacka... Vad fint tyg, och tjusig modell. Jättejättejättefin!!! Och knappar är supertråkigt att sy, nästan lika tråkigt som kantbandning och yoga...

JuMel sa...

Vilken fantastiskt fin jacka!

Sal Wilder sa...

Superflott!!!
Tyget är underbart och modellen så skön. Jag sydde en variant på samma modell i fleece och med krage istället för huva - den har använts mycket, hoppas din lilla dam i fråga kommer att använda denna lite flottare jackvariant lika mycket.

Äppel Päppel sa...

Fantastiskt fin jacka! Det tyget blev jag så kär i när jag såg det, men jag är för feg för att ge mig på att sy en jacka...men, nu när du säger att det var lättare än du trodde så jag blir jag lite sugen ändå...Det där med färger ja, jag har ganska många tyger här hemma, men allt som oftast så är det svårt att matcha i alla fall! Märkligt! Tänk att det finns så många olika nyanser!!!

Anna, Tvillingtand sa...

Helt underbar jacka! Jag gillar färgerna jättemycket!

Doris_Assar sa...

WOW!! Underbar!! Snyggt jobbat.

Hello sa...

Åh, den blev jättefin! Får man se den live snart eller? Fast jag hade nog tvekat med en så snygg jacka på dagis, förstås...!

Du syr väl i knapparna med symaskinen? Oj, oj, oj, så många svordomar det har sparat mig!

Fia sa...

Vad roligt att ni alla gillar den! Det gör faktiskt T också och den passade perfekt!

Har faktiskt inte en pressarfot som syr fast knapparna med maskin men det kanske går ändå? Har faktiskt inte tänkt på att det skulle kunna gå utan den pressarfoten? Jag skulle förmodligen paja alldeles för många nålar...

od Andulky sa...

Wow, så himla underbar!!! Kan bara hålla med om knapparna..

prickig design sa...

Vilken fin!!!

Hello sa...

Det finns ingen särskild pressarfot till min maskin! Ta bort matningen under, ställ sytgnlängden på 0 och stygnbredden så det passar hålen på knappen (handdra hjulet så att nålen går ner en gång i varje hål) och sen är det bara att sy och knyta trådarna på undersidan.

Och nu har jag ju sett den live också! Förstås ännu härligare på riktigt! Så är det ju alltid.