tisdag 20 oktober 2009

En kalaspresent.


Ni får lov att ursäkta den dåliga bilden. Den togs i all hast eftersom tröjan blev klar cirka 1 timme innan kalaset började...Dålig framförhållning, ja, fast det hände lite i familjen i helgen som omkullkastade flera planer. R lyckades nämligen klättra upp på ett tak i en lekpark, ramla ned, och fastna på vägen, och fixa ett mysigt sår precis nedanför knäet. Det blev till att åka till närakuten och sy 5 stygn. Maken, som var med, menade att R nog skrämde bort övriga barn i väntrummet genom att skrika som om han höll på att dö....när bedövningssprutan skulle tas...

Men tröjan var planerad att ges bort när E skulle på kalas och då måste det ju också bli så. E bestämde sig för att den skulle sys i det turkosa molntyget, mitt förslag var det orange, men vad vet jag om vad 5-åriga killar gillar för färger? Jag provade Welinders mönster den här gången och det kändes lite litet och verkade bli lite trångt i halsringningen. Jag testprovade på E nämligen och ja, jag hoppas att kompisen E inte har alltför mycket större huvud! Ni som har sytt det här mönstret- vad tar ni för halshål? Jag kommer nog att hålla mig till nr 2 med Welinders i fortsättningen.

Material: Jny´s turkosa molntyg, brun muddväv.

Mönster: Ulla Welinders i stl 104/110. (Konstig storlek)

Roligt: Att E var så bestämd i sitt val av färg. Jag hoppas att han hade rätt och att kompis E också gillade den....



Annars har helgen bjudit på tillklippning, och lite mer "syende"(mer om det i nästa inlägg). Jag har en hel hög med plagg i bl.a djungeltyget som ska färdigställas. T behöver det mesta i klädväg just nu: långärmade tröjor, byxor, tunikor....you name it! Visserligen superkul...men min tid är tyvärr inte obegränsad... Dåligt samvete har jag också för en del beställningar som inte blivit gjorda av olika skäl, men snart har jag några dagars ledighet så då ska de bli av...lovar!

2 kommentarer:

LillaBarn sa...

Vilken fin molntröja!! Här finns inga interlocktyger alls tyvärr. Kanske nåt med rosa och nåt blått elände, men sen är det dåligt med det...
Jag har ju inte Welinders bok, men önskar ju förståss att jag hade det... Hoppas tröjan passar dock, och att halsen blir lagom. Jag syr lätt för små halsar, så man får använda milt våld för att få på dem! Stackars R, hoppas han mår bättre nu. Måste vara nåt med pojkar... Max har en blåtira som heter duga just nu (han trillade med sin bike och fick styret precis under ögat...).

Hello sa...

Jag tror absolut att tröjan går hem! Turkost passar till alla! Fin var den.

Hoppas brorsan mår bättre nu!