söndag 20 september 2009

Klänning som fått vänta länge


I början av sommaren hade jag en idé till en klänning. I mitten av sommaren klippte jag till den. I slutet av sommaren klippte jag till nya ärmar- långa. I början på hösten blev den klar...En riktigt segdragen process i detta fall alltså! Egentligen är väl tyget, de blå/vitrutiga framförallt, lite i tunnaste laget för ett höstplagg, men just nu så är vi välsignade med kanonfint septemberväder så det är väl bara att hålla tummarna för att det fortsätter.

Klänningen föll ägarinnan i smaken iaf. I normala fall vill hon inte prova nya kläder. Damen har en mycket bestämd åsikt om vad hon ska ha på sig vissa dagar och flera alternativ måste alltid visas upp. Men den här fick jag sätta på, däremot fick jag inte ta av den..vilket måste betyda högsta betyg? Jag lyckades lirka av den med argumentet att "du kan få ha den på dagis imorgon". På dagis var hon lycklig över fickorna som snabbt fylldes med mängder av sand. Så nu ligger klänningen i tvättkorgen och väntar på en tvätt.

Material: blå/vitt vichytyg från Hilco, Neanobelle. Det röda med vitt mönster från Lapp-Elisa.
Snedslån är av samma röda tyg.

Mönster: Singoallaklänning från Sy og Stricke 0-3år, Ulla Welinder, med lång ärm. Stl. 86/92. Fickorna har jag fixat själv

Roligt: Att T godkände klänningen så snabbt. Kan de ha berott på fickorna? Att ha egna fickor att få stoppa sina saker i är ju alltid superkul.


Idag på eftermiddagen ska vi på shoppingrunda. Stövlar, kalaspresenter och liknande behövs införskaffas. Så barnen måste med. Och att gå med tre barn i affärer tror jag ni vet hur det är....

11 kommentarer:

Hello sa...

Åh, jag är alldeles för dålig på att sy fickor på! Det är ju så uppskattat...

Fin blev den i alla fall, när den väl blev klar. Och med så tunt tyg funkar den väl som tunika även till sommaren. Kan ju vara skönt med nåt som skyddar utan att vara så varmt.

SiriR sa...

Så bra at du ble ferdig med kjolen til slutt, for den ble kjempefin!

Og kjenner igjen lommer fulle av sand, alltid festlig når det ender på gulvet ved avkledning!!

Helena sa...

Jättefin! Tur att den blev färdig.

Äppel Päppel sa...

Fin!!!

Sy bloggen Lilla Ru's sa...

Jätte fin så himla söt :D

Emilia sa...

Vilken söt klänning!

Beata sa...

Den blev jättesöt. Gillar det rutiga i kombination med det andra tyget.

LillaBarn sa...

Den som väntar på något gott, väntar aldrig för länge... Jättesöt. Funkar väl jättebra till hösten, särskilt inomhus. I Sverige är det ju alltid varmt och skönt inomhus. Till skillnad från här på höst och vinter... Brrrr!!

Sal Wilder sa...

Verkligen fin - värd att vänta på eller hur?! Tur att du hade tyg akvar att göra ärmarna långa istället.

K. sa...

Åhh, vilken fin klänning och vad duktig du är. Önskar jag kunde sy, men jag är så dålig på det. Kram

LillaBarn sa...

Håhåhå. ja det fotot var innan jag fick barn. Lägg till lite gråa hår, rynkor och annat smått och gott så ser man genast lite annorlunda ut... Fast då var det ju trasiga jeans och långhåriga pojkvänner som gällde. Nu är jeansen mest trasiga för jag inte kommer mig för att köpa nya, och långhåriga kaniner istället för pojkvänner...