fredag 9 oktober 2009

Sen födelsedagspresent


Jag vågar nästan inte berätta hur sen den här födelsedagspresenten är. Den är väldigt sen kan jag ju ändå avslöja. Men en liten ursäkt är väl att vi inte har kunnat träffa födelsedagsbarnet förrän nu...

Tjejen fyllde 6 år och naturligtvis är det då viktigt att kläderna inte är för söta, utan lagom söta. Hon ville ha en klänning och efter mycket bläddrande bland mina mönster så fastnade jag till sist för den här. Den är visserligen omgjord en del men huvuddelen av mönstret är kvar.



Baksidan av klänningen skulle egentligen vara täckt av volanger men det tyckte jag var alldeles för mycket ryschpysch för min del. Jag hade egentligen tänkt göra den helt slät bak, men p.g.a. att jag förmodligen var i andra tankar när jag klippte till den och inte tänkte på att bakstycket var kortare än framstycket så var jag tvungen att sy på en av volangerna som var tänkt att vara där original. Men så här efteråt så tycker jag nog att det gör klänningen snyggare, så man får väl vara glad åt att hjärnan inte alltid fungerar perfekt!

Jag hoppas att E är nöjd med sina nya klänning.

Material: lila tunnare babycord från SoS. Zalameria: en blommig finecord från Hilco, en bit band från Farbenmix, knappar från mammas burk.

Mönster: Ottobre nr 1/07 i stl 116. Jag tog bort alla volanger utom den nedersta bak. Jag tog bort en blomdekoration bak också.

Roligt:Att få chansen att sy den här hängsleklänningen, den finns nämligen inte i T´s storlek.


En "rolig" detalj: när man letar mönster så hittar man en väldig massa andra mönster som man vill sy.....hur ska jag hinna? :-)

9 kommentarer:

Äppel Päppel sa...

Så söt! Känner igen det där med att man hittar en massa man vill sy när man bläddrar efter mönster. Önskar så att det fanns fler timmar på dygnet!

LillaBarn sa...

Vad fin den blev... Håller med både dig och Äppel Päppel, jag hittar alltid miljoner mönster jag vill prova men sen blir det aldrig nåt av det...

od Andulky sa...

Helt underbar!!

Hello sa...

Härlig! Skulle ha passat till båda mina 6-åringar när det begav sig, tror jag.

Och hinner och hinner. Man får ju skära ner på annat. Sömn kanske? Fast det håller ju å andra sidan inte i längden :(

LillaBarn sa...

En BASTU!!?!?? Wow, tänk vad mycket tyger man skulle få in där!!!! Här finns det tyger lite överallt, på köksbordet, under köksbordet, garderoben, tja lite varstans... Det är bara att öppna ett skåp, så ramlar det ner lite tyger i huvudet på en...

Sal Wilder sa...

Så snyggt det blev med den enkla volngvåden baktill, så otroligt mycket snyggare än alla de volanger som är på originalmodellen i ottobre - ibland tar de verkligen till i överkant.

Husfrun på landet sa...

Hej, vad roligt att du gillade mina muddbyxor :) Ang mönstret, jag har klippt isär ett par gamla mysisar som inte håller måttet längre, så fick jag mönster till nya :) plättlätt!

Beata sa...

Jättefin!

LillaBarn sa...

Åh, men örngottet var apstort, till och med en elefant skulle få plats däri. Två elefanter maybe. Och så jag förståss.