söndag 6 mars 2011

Syfrossa




Abstinens. Inspirationsfullt. Ja, jag vet inte vad jag ska säga. Hela hösten gick. Hela julen gick. Januari, februari...men så kom då en veckas ledighet. Barnens garderober skriker efter nya kläder. Tyghyllorna bågnar.

Konsekvens: Jag har sytt som en fullkomlig galning.

När barnen fick gå och peka i hyllorna så blev det hela 19 plagg på listan. 19! Lägg också till mina egna idéer och det jag var supersugen på så har ni hela bilden klar för er.

Nu har jag inte hunnit med att sy 19 plagg. Men nära inpå. Men för att spara lite på godsakerna tänker jag då inte visa allt på en gång.

Nä, idag blir det att visa det som jag sydde allra sist faktiskt.

Tunika i vågade ränder i velour. Orange tights till. Mmmmm.... Och tunikan/vågränderna är inte sned, det är jag som slarvat när jag la in tightsen för fotografering...

Mönster: Tekittel-tunika från Ottobre nr 4/07 i stl. 104. Men med en del modifieringar. Först har jag förlängt den. Sedan har jag ritat om fram-och bakstycket: sidorna har smalnats av och fått en annan form. Sedan har jag ritat infordringar och fixat ett sprund fram. Ärmarna fick resår istället för bandkantning. Så...ja, numera ett ganska så annorlunda mönster...
Leggingsen är Meedoms form 0 i stl. 4 år, tror jag. Lite förlängda de också men även sänkta i midjan.

Tyger: Ja, velour vågade ränder från Jny. Dyrt men fantastiskt tyg. Tjock, fin velour. Orange interlock, hilcos tror jag, till leggingsen. Resårband och mellanlägg.

Roligt!: Naturligtvis att få sy igen. Men eftersom jag nu haft ett symaraton så har jag nu sytt en del. Underbart. Men det känns även bra att Trollet här hemma ville ha det på dagis imorgon. Helst skulle det färdiga plagget ligga bredvid henne, så hon kunde klappa på det.... :-) . Sedan är jag faktiskt urnöjd med tunikan själv. Tycker att halsringningen blev nästintill perfekt. (På översta bilden se det lite konstigt ut, men det är matartänderna som gjort avtryck i velouren. Det försvinner i tvätten sedan.) Allt blev liksom precis som jag tänkt mig. Så underbart!


Jag har nu planer på att återkomma med inlägg med de övriga plaggen jag nu sytt. Det gäller ju att spara på karamellerna så de räcker länge! Om det nu skulle finnas några kvar här som läser...

Ha en skön söndagskväll!




3 kommentarer:

Heartbeatdesign sa...

fiiint set!! Vågade tyget är ju bara såå underbart!

Helena sa...

Jättefint set! :) Halsringningen ser verkligen perfekt ut!

IRMa sa...

Jättesnygg tunika, gillar verkligen halsringningen