söndag 13 mars 2011

Soligt!


Mitt kära troll ville ha en gul klänning. Tråkiga mamman (?) tänkte att bara gult blir kanske lite väl känsligt? Visade upp lite andra tyger och trollet godkände det. Det syns inte riktigt på bilderna men det riktigt "skiner" om henne när hon har dessa plagg på sig. Härligt varma färger. På mina bilder är färgerna kallare tyvärr.


Till tunikan måste man ju ha ett par tights. Eftersom jag sydde i E-slöjds trikå hade jag faktiskt exakt matchning till tightsen. E-slöjds trikå har jag någon sorts hatkärlek till. Tycker ofta tyget "går sönder " vid sömmar (och ja, jag har rätt sorts nålar), men den är mjuk att ha på sig och är fin i färger och ser fint ut tvätt efter tvätt. Tyvärr så stör det tillräckligt att det blir hål i plaggen så det var länge sedan jag använde tygerna. Har inte heller köpt nytt på länge utan använt det som ligger i tyghyllan.

Man kan också säga att jag totalt sett använder "det jag har". Inget nyköpt alls. Bara det som ligger i tyghyllorna. Det är också något jag bestämt mig för: inga nyköp av tyger innan det har använts lite mer av det jag redan har. Hur fint det än är. Jag känner visserligen mig själv, så kanske slinker det ner något innan behov egentligen uppstår. Men målet är att inte köpa något. Ja, tråd och sådant om det behövs. Annars är det ju svårt att sy.... :-)

Mönster: Jordgubbe/muffinstunika från Ottobre. Minns inte alls numret. Stl. 104 och den är ordentligt stor. Tightsen stl. 98 förlängt och sänkt i midjan från ottobre mönster.

Tyger: E-slöjds interlocktrikå rakt igenom. Varm gul och orange enfärgat och samma färger i det randiga tyget. Muddväv i gult från gömmorna.

Roligt! Man blir glad när Trollet har den här kombon. Skiner inte solen ute- så får man se till att den gör det inne istället!

Igår hade jag och min svägerska en liten minisyjunta, vi hann mest rita av mönster och jag hjälpte henne med en lånad overlock. Jag hoppas att hon nu känner att hon kan använda den själv. Svägerskan sydde sin första body och jag (med lite extra tid också) varsin tröja till grabbarna och ett par tights till Trollet. Kul var det i alla fall.

Ha en bra söndag!

2 kommentarer:

Äppel Päppel sa...

Åh, vad härligt! En jättefin solig klänning nu när det närmar sig vår!

Helena sa...

Jättefint soligt set :)