söndag 28 mars 2010

Med hjärtliga önskningar...

om lyckat tillfrisknande... För några veckor sedan kom äldste sonen hem med ett brev från skolan som inte var så roligt. En av hans fröknar hade drabbats av cancer och blev med omedelbar verkan sjukskriven. Min R går i ettan så fröknarna är rätt så viktiga för honom. Han var lite nere när vi pratade först och ville att jag skulle komma och hjälpa till i skolan. Söta vän!

Något ville vi ge till fröken. Men inte det vanliga. Så kom jag på att jag sett vetehjärtan i Hellos blogg för ett bra tag sedan. Det kändes som en bra idé. Både omtanke och värme på en gång liksom...

R valde färg: det skulle vara rött. Jakten på vete började och det var inte så lätt att få tag på...tur då att Hello själv inte är så långt borta och var så snäll och delade med sig av de vete hon fått över när hon gjorde sina hjärtan! Tack snälla Hello!!!
Jag sydde ett innerhjärta i bomullstyg (ett gammalt örngott som fick hjälpa till) och fyllde det med vete. Sedan sydde jag "velourdräkten". Efter en hel del pillande fick jag innerhjärtat åt rätt håll och kunde sy igen ytterhjärtat. Vi provvärmde hjärtat i micron: det fungerade bra. Sedan fick R skriva ihop ett litet brev åt fröken som vi la med i paketet när vi slog in alltihopa. R tog med paketet till skolan och jag tror att fröken fick paketet i fredags. Jag hoppas att hjärtat kan vara till glädje.

Material: vitt bomullstyg, lakansväv, från ett äldre barnörngott. Röd, julröd, velour från Hilco (spillbitar är bra att spara ibland!) och vete från Hello.

Mönster: Eget: med inspiration av pepparkaksformen, sedan format för att få det som jag ville ha det.

Roligast: Finns det något roligt i sånt här? Ja, det ska vara att jag hoppas att fröken kan känna sig uppskattad och omtyckt, att hjärtat kan värma när det är jobbigt, både i själ och i verkligheten.



Alla barnen här hemma ville ha egna hjärtan. Vi får väl se om det kan bli av. Just nu har jag alldeles förfärligt mycket att göra på jobbet och måste nog ägna några timmar åt jobbet ikväll, allra senast.

Nu är det här en syblogg men jag kan inte låta bli att ta upp det här: Alla ni som har barn i skolan, gå in och läs under kampanjen "Mer tid för varje elev" på lärarnas riksförbund och om ni tycker att era barn är värda mer än ca 3 minuter/vecka så visa gärna det!

Ha en skön söndag!

3 kommentarer:

Hello sa...

Så fint det blev! Jag är säker på att tanken uppskattades enormt!

LillaBarn sa...

Vilket mysigt hjärta, och fin omtanke! Hoppas fröken blir bätte snart!

od Andulky sa...

Jättefint och det blir säkert MYCKET uppskattat!!!
Glad Påsk!