lördag 6 mars 2010

Byxor, byxor, byxor....

Glad E poserar glatt (med legobygge i handen därav den underliga handvarianten) i nysydda byxor. För nej, jag har inte gått över till vårkläder ännu. Borde väl det, men det känns inte så ännu...när man tittar ut iaf. Solen är där, men också 1 meter snö, minst. Och kalla mornar. Så, nä, jag fortsätter med velourisar! Under denna sportlovsvecka skulle jag handla tyg i en viss färg till lilla damen här hemma. Storebror var med och föll som en fura för ett stjärntyg. Men visst måste även mellanbror få ett par byxor? Han gillar grönt så vi valde gemensamt, storebror och jag, ut detta gröna stjärntyg. Nu är min E ganska så smal av sig så det var perfekt att använda sig av Meedoms form 1 här. Som ni ser blev det pösigt nog ändå. E gillade färgvalet och jag fick en hel sydag igår när hela ligan var hos farmor och farfar, så då passade jag på att fixa till dessa åt honom!


De här är till storebror R och vilken tur att jag sydde de nedan först.. Jag hade klippt ut dessa för ett bra tag sedan att matcha pirattröjan, men sedan har jag inte hunnit sy så mycket alls.

Varför var det tur att jag sydde de orange först? Jo, mönstret i fråga är säkert bra..men inte är det i stl 128 iaf....! De är flera kilometer för långa i benen (tur att det är muddisar för då gör ju inte det något) men R gillar det (tycker det ser ut som stjärnbyxor då, han menar nog kändisbyxor, varifrån han fått det vet jag ej, men är han nöjd så är jag nöjd, nästan..) och i midjan och baken var de brutalhöga!! Vi skrattade gott åt resultatet båda två (clownbyxor sa herren), innan jag åtgärdade det hela med att klippa bort 6cm i midjan. Nu är de lite bättre.

Jag sydde de orange först, men de gröna är i samma mönster och nu när jag visste att de var storlek supersize så klippte jag bort en 8 cm i midjan...och kortade av benen lite... De gröna blev jättebra i midjan, fortfarande lite långa i benen, men R ville ju ha dem så.

E´s byxor med synliga muddar. Läckert det här stjärntyget. Smular en massa som velour gärna gör dock. Sanering av maskiner pågår!

Mönster: E´s byxor: Meedoms form 1 stl. 5 år. R´s byxor: Welinders i stl 128/134...men de är enorma...och jag följde mönstret exakt så jag vet inte vad som hände....

Material: stjärnvelour i grönt och orange från Sundbybergs Textilcentrum, aubergine mudd och orange mudd från mina gömmor.

Roligast: Kul att äntligen få beta av lite i syhögarna. Nu är det annat på tur... Har fått en kanonidé men den får vänta lite....

Mindre kul:...för jag, mitt fån, insåg lite för sent att mitt mönsterpapper var på upphällningen! Använde sista biten med mm-passning. Så på måndag får jag nog mina nya rullar från Bibbi. Har visserligen lite prasselpapper någonstans men det är så jobbigt att arbeta med att jag nog hellre väntar....


Sammanfattningsvis: Strunt i sömsmåner och gå ned minst en storlek nästa gång jag syr sådana här byxor från Welinders mönster! Annars är väl det ganska så okej här i sportlovets sista skälvande minuter. Själv har jag visserligen varit förkyld hela veckan och blev sämre igen i förrgår men solen skiner ju så vackert så det kan man glädjas åt!
Ha en skön lördag allihopa!

3 kommentarer:

Hello sa...

Vilken härlig radda byxor!

Kom förbi om du vill ha några meter byggplast att rita på!

LillaBarn sa...

Wow, vilken produktion! Vad fina de blev. Jag ska också sätta igång att sy varmare kläder. Det verkar som vi ska åka hem på snabbvisit ganska så omgående om vi lyckas få tag på biljetter... Helst hade jag ju velat åkt hem och fått uppleva antingen den ljuvliga svenska sommaren eller en vit jul, men men. Att få komma hem över huvudtaget blir jätteroligt....

LillaBarn sa...

Håhåhå, jag mutade henne.... Men hon hade den bara på sig såpass länge att jag hann ta ett foto, sen åkte den av!