tisdag 9 mars 2010

En dröm för en treåring?


Nu mina vänner blir det roooosa så det smäller om det! Min lilla T har blivit stor treåring och pratar väldigt mycket om rosa . "Mamma- de ä ju jåsa, ja älkar jåsa" -typ. Jag gillar iof rosa, har man två söner så blir det mycket av det andra också, men tycker att det är synd att det är en färg så starkt förknippad med tjejer. Nåja, för att göra fröken lycklig så var jag iväg förra veckan och köpte lite roooosa tyger. Bland annat denna ljusrosa velour. Färgen är lite svårfångad på bild, som vanligt när det gäller velour. Det var premiär för mig att sy ett broderi. Och om ni undrar varför det ser lite konstigt ut runt broderiet så beror det på att jag sköljt ur soluvliesen lite slarvigt. Tunikan behövs nog tvättas för att bli perfekt där.

Jag förstår varför det säljs speciella symaskiner som enbart broderar...för det var betydligt pilligare än vad jag tänkte mig först. Kul, men tidskrävande. Nu var det ju mitt första, och det lär bli fler, så de blir väl bättre och bättre med tiden. Jag hade heller ingen härligt glansig broderitråd så då fick det bli sicksack för att synas ordenligt. Från början hade jag tänkt mig raksöm. T såg i alla fall vad det skulle föreställa.

Tunikan har en superhärlig kul grej på luvan. Först tänkte jag ta bort den detaljen från mönstret eftersom jag har en klätterglad tjej, men så tyckte jag ändå att den gav tunikan bra karaktär så den fick bli kvar. Volanger är inte min grej normalt, det är sånt pillande med rynkning och så. Men här passar det.

Jag valde att sätta en cerise rosett fram för att få lite extra piff vid halsringningen. Vet ni, sockersötare än så här vet jag inte om det går att få. Ja, det ska vara om det läggs till lite spetsar också... Det var en liten utmaning att sy tunikan eftersom mönstret var på tyska, och min tyska är nästintill obefintlig. Sent omsider (d.v.s. efter jag var klar) lyckades jag hitta att det fanns en översättning till engelska på företagets hemsida....men det gick ju att sy ändå som synes. Tyvärr blev ärmarna väldigt långa för min T så jag måste fundera på hur jag ska korta av dem tillfälligt. Funderar på ett veck.

När jag nu ändå höll på så blev det ett par byxor till också. Först tänkte jag välja att sy dem i en av färgerna som fanns på fjärilen, men så tänkte jag att vad 17, nu ska det bli så mycket rosa som det går! Dessutom har T ett par cerisebyxor som nog fungerar. Och ett par gröna kan man göra också. Kunde inte motstå den här bilden: solen skiner som besatt in genom vardagsrumsfönstret och ger härliga skuggor och känsla av vår. Hade en bild till utan solsken, men den har blogger trollat bort...

Mönster: Tunikan: Farbenmix´s Jule sweater i stl 98/104. Lite stort för min T. Kanske gör jag en till i annan färg i den mindre storleken. Det ska egentligen var delat fram med en ficka på magen men den struntade jag i. Jag skulle ju brodera! Byxan: mitt favoritbyxmönster till T från Ottobre. Minns ej nr, men har figurerat tidigare här i bloggen. Stl. 92 med avkortade ben, ungefär som stl 86 i benlängd.

Material: roooosa velour från Sundbybergs Textilcentrum. Cerise sidenband, soluvlies och totally stable till broderiet. Färgen är ljusrosa, men inte så blek att den knappt syns.

Roligast: Det var kul att prova en helt ny modell. Och kul att prova att "brodera" lite. Och faktiskt riktigt roligt att få göra något riktigt sockersött. Sedan är det väl inte så där jättepraktiskt med volanger längst ned på ärmarna på en treåring, men vaddå.....;-)


Solen skiner som en besatt här. Underbart. Setet ovan blev dock inte sytt idag, inte i helgen som var heller, utan i fredags. Med värktabletter i kroppen. För jag är hemma med en riktigt otrevlig bihåleinflammation. Igår var det vårdcentral som gällde. Kom hem med antibiotika och specialnässpray. Igår kväll kändes det ganska bra. Idag känns det inte alls lika bra. Värktabletterna fungerar halvdant, trots en specialmix på doktorns inrådan. Så orken är inte på topp. Men jag kunde inte motstå att göra det här inlägget. Nu ska jag vila.

9 kommentarer:

Nette/Rostis sa...

helt, totalt underbar!!!!

Hello sa...

Oj, oj, oj så jååååsa! Vilket jobb med alla detaljer! Loppan sitter här i famnen och är avis... "Är den till mig?" :)

Hoppas du blir bättre snart! Det är inte roligt att vara så där orkeslös. Lova att du stannar hemma tillräckligt länge!

LillaBarn sa...

Vad fin den blev! Jag kan heller inte så mycket tyska, så det var ett himla schå att få ihop den. Speciellt som jag inte hade sytt så länge då... Älskar luvan....

Fangoria sa...

ÅH så söt!!!

Sal Wilder sa...

Underbar tunika, särskilt med luvan. Broderiet ser fint ut - ger det där lilla extra.

od Andulky sa...

Helt helt underbar

Black White Lovely sa...

Herregud så gulligt! Var hittade du mönstret till den? Syr inte själv även om jag nu blir sååå sugen! Vad kostade denna underbara tunika med mönster och material? Helt sagolikt söt!

min molly sa...

Hur fin som helst! Jag önskar att jag kunde sy, jag tror iofs att jag kan om jag verkligen anstränger mig. Är dålig på att mäta och göra saker på millimetern exakt. Det är kanske inte så bra egenskap om man vill sy kläder hehehe.
Kanske ska det bli min nya hobby. Har ju en symaskin :-)

anoukh sa...

Vilken otroligt söt tunika till en liten tjej! Du undrade om Love Forever; jag har hittat tunikan du söker här: http://fannymichel.jetshop.se/. Den är supersnygg i blått, tycker jag. Cream är mer åt ljust persika-hållet, svårt att fånga färgen riktigt på bild. Hoppas du blir nöjd med din! :-)