söndag 13 december 2009

Ryssmössa eller korg?


Jag fick en beställning på en brödkorg. Jag har ett bra tag tänkt sy en sådan till mig själv men det har inte blivit av. Men en beställning gör att man får tummen ur... Det blir helt enkelt gjort. Och hur svårt kan det vara? Tillräckligt tydligen. Det första försöket (som inte finns med på bild) blev allt annat än bra. Jag hade tänkt lite för mycket, tänkte att jag skulle vändsy hela brödkorgen. Och det var ju smart. Nästan. För det blev inte bra. Makens kommentar var: Du kan ju använda den som ryssmössa! Modell jättestor.


Men skam den som ger sig! Jag räknade lite till. Klippte till en ny och nu vändsydde jag den inte. Och nu är jag nöjd. Jag hoppas att beställaren blir nöjd också. Det blir nog fler brödkorgar (helst inte ryssmössor) men först har jag en hög tillklippta grejer att sy färdigt. Tillbringade kvällen igår med att rita, klippa till, bli ännu mer inspirerad och klippa till ännu mer...så nu måste jag verkligen sy som en galning, för den del saker är ju liksom bra om de blir färdiga innan jul.

Material: Brunt lintyg (färgen var jättesvår att få till på bild därav två bilder i inlägget), svart mellanlägg, plattvadd.

Mönster: Eget med inspiration av många andras brödkorgar. Tack dock till Gekko för hennes tutorial. Den hjälpte till!

Roligast: Att det ändå till slut gick bra. Och att slutresultatet inte kan misstolkas som en ryssmössa....


Annars har helgen gått åt till återställning efter den otrevliga förkylningen jag åkte på. Genomlevde Luciafirandet på dagis i fredags med 2 alvedon och tjocka kläder...Idag var vi dock tvungna att handla julklappar. Nästa helg kändes lite väl nära inpå och vi brukar alltid får hjälp med barnvakt så att vi kan åka iväg själva utan alla barnen. Det gör det hela något enklare av någon underlig anledning....Så tack Farmor för barnvaktshjälp den här gången!


Psst..ni som är riktigt observanta ser förstås att det inte är min vanliga namnlapp som sitter på brödkorgen. Jag har faktiskt ett set med namnlappar som jag brukar sätta på annat än kläder. Dessa beställde jag i början, sedan har det blivit de andra för hela slanten, men jag har kvar av dessa...

6 kommentarer:

Anna, Tvillingtand sa...

Va fin den blev!

Sal Wilder sa...

Snygg brödkorg, jag gillar linnetyget. Jag har också sytt en liknande brödkorg (julklapp) i ungefär samma modell. Jag måttade efter en korgbrödkorg som vi har här hemma och sydde en inner och en ytterdel som jag satte i varandra och sydde ihop med snedslå i överkanten innan jag vek ner - och även om jag inte vändsydde så svor jag en hel del. Varför ska det vara så pilligt att sy raka tygstycken mot runda sådana?

Sjöormen sa...

Vilken fin brödkorg! Riktigt vacker tyg också. Hoppas mottagaren blev riktigt glad. Jag syr en annan modell, det är tre lager dubbla tyger som jag kantar med kantband och syr ihop omlott kan man säga. Det ger fem fack i varje lager som man kan fylla med smaskiga nybakade frallor. Ser ut som en blomma på frukostbordet.

LillaBarn sa...

Det där min vän är ingen ryssmössa.... Jag hade en på gymnasiet, och den gick inte av för hackor. Det fick plats fyra av oss i den ungefär.... Din korg är jättefin ju, jag ska också sy en,men det har jag sagt lika länge som jag bloggat. Förkylning är inte kul, har inga såna här för tillfället (ta i trä), men jag orkade inte springa och leta julklappar ändå trots min snorfria näsa. Handlade på nätet i år, muy bien...

Unknown sa...

Gillar linnetyget! haha som min son Isak då,.. Han måste ha bröd men ändå är 99% av brödet kvar när korven "magiskt" har försvunnit :D

Evalena sa...

Hej!
Blev nyfis på dig och kollade in här! Gud vad jag önskar att jag hade tålamodet och kunskapen att sy. Vilka fina grejor du gör.*avis*

Svarar här ang klänningen: Det blev ett ganska stort gensvar på den klänningen när jag köpte och visade den i bloggen. De på butiken skickar gärna om man ringer och jag kan agera ombud och handla och skicka. Just nu väntar de hem en laddning igen + svarta också.
De är normala till stora i strl tycker jag. Om det inte var för min stora byst hade jag lätt kunnat ha en medium men nu tog jag large. Jag skulle nog rek att ta sin vanliga klänningsstorlek. Hör bara av dig om du vill att jag ska hojta när de får in den.
kram på dig!