onsdag 23 december 2009

Julstassen och God Jul allihopa!


Denna stass ska lilltösen bära imorgon på Julafton har jag tänkt (med en snart treåring så vet man aldrig om det man tänkt blir verklighet dock). Till stassen ska det också höra ett par vinröda tights som väl får bli klara i natt eller möjligen imorgon förmiddag...


När jag såg detta tyg var jag bara tvungen att ha det och sedan har det legat till sig. Att det skulle bli en klänning visste jag redan, men att det skulle bli själva julaftonsstassen var jag inte på det klara med förrän nu.Tyget var väl inte direkt en dröm att sy i, maken till fnasande var det länge sedan jag var med om. Det var bara att dra fram dammsugaren och sanera syrummet och maskinerna efteråt! Till klänningen sydde jag en vit baströja i benvitt/chalk. Och som sagt, ett par vinröda tights hör till. Sedan hade jag en liten bit kvar av tyget, men det får ni se senare vad det blev.

Material: Velvetin med vinröd bas från Hilco, interlock benvit, hilco, vinröda kantband.

Mönster: A-line från Meedom i stl 86 (dvs 92), långärmade tröjan är ottobres creative t-shirt den smala modellen i stl 92.

Roligast: Härligt tyg som inte känns traditionellt juligt men ändå passar nu, men även sedan.


Annars har dagen varit full med julstök. Granen har pyntats och julpyntandet har gjorts. Nu försöker pirriga barn att sova, med olika resultat.
Och jag ska ägna mig åt att slå in julklappar (om inte det tassar upp för många barn...)!

God Jul på er allihopa!

6 kommentarer:

Äppel Päppel sa...

Fantastiskt fin! Hoppas ni haft en riktigt fin jul hittills och att ni får en god fortsättning!

LillaBarn sa...

Vad fin! Och bra med en klänning som kan användas mer än en gång...
Kanintyget är jättegulligt, vet inte vad jag skulle använda det till men förmodligen en klänning eller liknande.... En hatt kanske!? Om du hittar den kanske vi kunde byta en liten bit? Fast jag vet ju inte riktigt om jag har lika roliga tyger att byta med förståss....
Hoppas ni fick en trevlig jul iallafall, med snö. Här var det supervarmt på julafton och regnmulet på juldagen. Ingen snö tyvärr...

Anna, Tvillingtand sa...

Klänningen var jättefin! Jag hoppas att hon hade den på sig på julafton =)

Sal Wilder sa...

Jättefin julstass - härligt prickigt tyg.
god fortsättning få jag önska, ett gott slut och ett gott nytt år också.

Pååterseende sa...

Oj så fin:-)
Så duktig du är på att sy...Jag kan inte ens trä en symaskin:-o
Idag såg jag att straqberry drog pengarna från mitt konto så då sla väl allt vara ok:-)
Vad hade du besällt för nåt fint??

/Mia

Hello sa...

Åh, så fin hon måste ha varit! Hoppas ni hade en härlig jul och fick hålla er friska!