lördag 19 december 2009

Pricksjuka?


Prickglädje snarare! Gillade det prickiga busilis-sweatshirttyget, det är så mjukt, och ville sy en kjol till min kjolgalna tjej. Eftersom kjoldelen bara har en enda söm, som jag satte i sidan, och jag kom på att jag ville ha den sömmen i sidan efter jag sytt ihop den, så fick jag sy dit min namnlapp på det "gamla" sättet. Men det är också fint tycker jag. Sedan är jag alltid bra på att sy midjemudden liiite för stor. Men å andra sidan så räcker kjolen desto längre nu och det är inga problem att ha den nu - så det är väl perfektionisten i mig som talar.


Och vad har man till en prickig kjol om inte en, i färgerna omvänt, prickig tunika? Min lilla tjej ser verkligen härlig ut när hon studsar runt (hon studsar en hel del när hon är på gott humör) med setet. Sedan följde det med på till dagis och sedan fick det hamna i tvätten....men det gör inget, kläderna är ju till för att användas! Men jag kom på att jag nog ska sy en brun kjol med rosa prickar på också. För brunt tål ju lite mera...

Mönster: Kjolen: ottobre höst -09 i stl 92. Tunikan: äldre ottobrenr, minns ej vilket, något förlängt och ändrat i halsringningen. Stl. 92.

Material: Prickigt busilis sweatshirttyg hilco. Brunt med rosa prickar och rosa med bruna prickar. Muddväv.

Roligast: Alltid kul att sy något som T gillar direkt när man vill prova.


Annars är det givetvis julstök som gäller. Idag har det dekorerats pepparkakshus, bakats en jättesats pepparkakor, bakats fruktkaka och handlats julmat... Hade tänkt sy lite ikväll men fastnade med en tidsplanering och nu är jag alldeles för trött. Men kanske, kanske lite imorgon?


Om bilderna: Vet inte varför det är massa vita fläckar (ser ut som suddgummifnas) över den bruna tunikan, men de finns inte där i verkligheten iaf!

4 kommentarer:

Anna, Tvillingtand sa...

Härligt set! Det är verkligen prickglädje =)

LillaBarn sa...

Jättefina... Önskar mina barn kunde ha vitt! Tyget ser så underbart ut, tjockt och mjukt. Måste vara ett bra tyg, om man kan se kvaliteten på ett foto. Har inget sånt tyg själv, men skulle gärna vilja ha.......

Hello sa...

Åh det ser jättefint ut!

od Andulky sa...

Prickar är ju undebara!! Jättefint! God Jul :-)!