fredag 9 juli 2010

Här kommer Pippi Långstrump...


...tjo la hej tjo la hoppsan sa...T älskar Pippi. Så en Pippi-klänning har funnits på agendan läääänge. Själva modellen har jag också varit sugen på länge. Har haft mönstret i minst ett år, tror jag, men har inte kommit till skott att sy av det. Nu blev det då äntligen gjort! Tyget och modellen kändes som gjorda för varandra. Tyget är ljusljust gult och så är det alla de välkända figurerna på.
T var t.o.m. så sugen på att få ha klänningen på sig att hon gick med på att jag fick prova den på henne flera gånger under arbetets gång, vilket inte brukar gå, fast hon såg flera "stickor" (i.e. nålar)..som tur var så stack de henne inte en endaste gång!

Jag brukar inte prova så mycket på barnen innan det blir klart kan jag avslöja. De är inte så sugna på det. Men den här gången var det tvunget: när jag sytt dit ärmen och bandkantat halsringningen så tyckte jag att halsringningen såg väldigt stor ut...hm, jo, vi provade och den var lite vääääl urringad. Vad gör man då? Jag ville behålla den släta looken fram och bak, och egentligen över ärmkullarna också, men det var där det fick bli rynk istället. Så här i efterhand undrar jag inte om det var så det var meningen att det skulle vara....För mönstret är på tyska...och min tyska är inte tillräckligt bra för att kunna läsa sömnadsbeskrivningar. Dessutom läser jag inte sömnadsbeskrivningar så noga längre...Men det var det enda som ställde till lite trassel, och så här i efterhand var det ju lätt att åtgärda.
Typiskt bara att det är så tråkigt att sprätta....

Material: Riktigt ljusgult vintage Pippi-tyg (ett påslakan ursprungligen), röd snedslå, gula knappar från mammas/mormors samlingar.
Mönster: Farbenmix "Roxy" i stl. 98/104. Går att beställa via Tygpyssling.
Roligast:Det var roligt att sy i Pippi-tyget och att klänningen är så uppskattad också: "Mamma, den är inte blöt längre, kan jag ha den nu?" (Efter fläckborttagning efter tårtätning).
Sedan har jag längtat så länge efter att få sy något av mönstret och är redan sugen på att sy flera klänningar från mönstret. Gillar verkligen modellen, den blir lite klockad, ger härlig vidd.


Imorgon kommer M hit med sin mamma och pappa. T verkar se fram emot att få leka med M. Hoppas alla ev. åskmoln och skurar håller sig borta, skulle vara så typiskt om det skulle bli åska och regn precis när man tänkt sitta ute och grilla och njuta och låta barnen stoja ute....

2 kommentarer:

Retro Elephant sa...

Hej på dig!

Inte är den väldigt urringad men nog mer urringad än en klänning som man kan öppna t.ex. baktill.

Men om man tycker den är för urringgad så kan jag säga att det ser väldit snyggt ut med en helfärgad t-shirt under och då gör det ju absolut inget om klänningen har något större halshål.

Mvh
Lina

ps
fin blogg!

od Andulky sa...

Superfin!!