söndag 3 maj 2009

Dora singoalla


Äntligen något sytt! När jag såg det här tyget så var T med mig. Det blev helt enkelt omöjligt att inte köpa det eftersom hon älskar Dora! Jag klippte till den här singoallan innan alla blev så sjuka här hemma, men har inte kunnat sy den färdig förrän nu...Visserligen är jag och min man fortfarande sjuka, men inte så att det inte gick att sy lite.

Modellen är den samma som till klöversingoallan men jag förlängde ärmarna lite. Dessutom har jag kommit på ett litet trix att fixa resårkanalerna i ärmarna och få dit resåren på ett hyfsat enkelt sätt. Jag syr alla kanalerna innan jag syr ihop ärm och sidsömmar. Sedan syr jag ärm- och sidsömmarn men stannar precis innan kanalen börjar. Sedan trär jag i resåren och syr efter det ihop den sista lilla biten, samtidigt som resårbandet blir ihopsytt också. Smidigt! Hoppas ni förstod ungefär hur jag gör...

Material: bomullstyg med Dora-tryck från Sundbybergs Textilcentrum. Resår, namnband och storlekslapp.
Mönster: Stl. 2 år från Ulla Welinders Sy och sticka 0-3 år. Förlängda ärmar.
Roligast: Att äntligen orka sy lite igen! Dessutom gillar T klänningen också och det är ju inte fy skam!

Här hemma sa tvättmaskinen tack och adjö i veckan. Inte ett drömscenario i en småbarnsfamilj med den tvättmängd som produceras. Inte kan man tvätta tyger heller...;-). Det visade sig ganska så snabbt att T behövde byxor att ha i vårvärmen eftersom de få hon hade snabbt blev smutsiga. Så igår klippte jag till några byxor och en klänning och jag hoppas att jag hinner/orkar sy ihop några/någon av dem i eftermiddag. Tur att man har ett tyglager av redan tvättade tyger att sy av....

6 kommentarer:

LillaBarn sa...

En Dora klänning måste ju ändå vara den bästa medicinen... Ja, kanske inte för maken då, men för dottern iallafall (fast hon kanske redan var frisk!!) Är mönstret eget, eller finns det att få tag på någonstans? Jag vill sy en åt Jade, men har inget mönster och vill inte gärna klippa upp den enda Singoallaklänningen hon har (present från mormor och morfar...). Tjuuuusig liten dam blir flickan din iallafall!!!

od Andulky sa...

Jättesöt!!

LillaBarn sa...

Är mönstret likadant som mönsterarken i Gynthers bok?? För jag kan inte klura ut hur mönstrena ser ut, det ser mest ut som trasselsudd tycker jag... Fast om mönsterarken se annorlunda ut (så man kan se vad som är byxa och vad som är klänning tex) så kanske man kan be nån ur tjocka släkten köpa en...

SiriR sa...

For et perfekt stoff til småjenter! Søt kjole:)
Håper alle blir friske snart, inkl vaskemaskinen!!

LillaBarn sa...

Sackare, det låter som ni har det lagom kul just nu. Och det finns nästan inget värre än tvättmaskinsdöd... Skulle ju vara musinvasion förståss. Hoppas ni allihop (inklusive tvättmaskin) tillfrisknar snart...

Äppel Päppel sa...

Vad söt! Kan tänka mig att dottern din är supernöjd med den!