måndag 11 januari 2010

Lyckliga grabbar?


Jag har kanske nämnt att jag har haft så dåligt samvete för att det mesta jag syr numera är till T och att grabbarna inte fått så mycket....Nu rann bägaren över och jag visade dem några tyger och matchningsmöjligheter och R valde piraterna med limeärmar och limerygg och E valde piraterna med turkosa ärmar och rygg. Klippte till och satte igång att sy, men T hade åsikter om att mamma satt i sygrottan sent på natten och ville bara godkänna mig just då så det blev tvärnit och sängdags.

Men då var bara en och en halv tröja klar, så jag tänkte göra klart den andra på förmiddagen dagen efter. Jo, tanken var god, men barnen tyckte inte det och mitt i alltihopa så lyckades jag med att göra både det ena och andra knaset, som att glömma att dra upp antennen (för tråden...) när jag började sy, skära mig på något utan att märka det förrän jag kladdar blod på maskinen...Som tur var så hade jag inte lyckats bloda ned tröjan (det hade nog varit droppen). Men jag kände att grabbarna behövde få tröjorna samtidigt för att ingen av dem skulle känna sig som den som fick sin sist.....så jag lyckades slutföra tröjan, men sen täckte jag över maskinerna och bestämde mig för att dagen uppenbarligen inte var tänkt för att jag skulle sy mera.

Material: turkos hilcointerlock, Johanna Allards pirattyg, limegrön interlock från mjukatyger och mudd från ?.

Mönster: Ottobres creative "De bästa t-shirtarna" den vanliga modellen. Stl 110 och 128. Det var första gången jag testade mönstret för de vanliga t-shirtsen och det fungerade bra. Jag brukar dock inte alltid följa deras muddvävsmönster, men gjorde det den här gången och ångrar det lite. Tycker att halsmuddarna blev på gränsen för breda, men det är det nog bara jag som tycker för...

Roligast:...grabbarna är helnöjda!


Idag började jobbet igen. Alltid lite motigt när man varit ledig en period, men det var kul att träffa alla igen. Efter jobbet hämtade jag hem R från fritids och drog sedan hem de andra från dagis i varsin pulka- har ni provat att dra två pulkor själv? Fungerar ju oftast ganska bra, kan vara lite vanskligt i nedförsbackar, men nu har de som sandar gångvägarna börjat använda något *fult ord* vasst grus som gör att det är svårt att dra och pulkorna slits som attan. Med risk för att låta som en gammal tant, så minns jag det som att det sandades i mitten av gångvägar "förr" och så kunde man dra pulkor i ytterkanterna, men det går ju inte nu! Och det öses på med detta grus- slöseri! Det blir inte halare för att det snöar mera just nu liksom...när det redan är tjockt med snö överallt.

Men det är kanske bara mammor/pappor och barn som vill att det ska gå att dra en pulka nuförtiden? Alla andra är rädda för att halka i snön om det inte är grusat över hela gångbanan? Eller är det bara entreprenörerna som vill ösa ut mycket så det kan ta mer betalt? Hm.

3 kommentarer:

LillaBarn sa...

Vilka fina tröjor, och alltid kul när barnen gillar vad man syr. Jade är i trotsåldern, så nu får man närma sig försiktigt med ett nytt plagg om man inte vill att det ska ratas direkt. Varför blir det inte snyggt när jag overlockar fast mudden i halsen och viker över?? Det blir bra om jag syr fast den med raksöm och sen viker över och raksömmar igen, men då syns ju första sömmen oftast på baksidan. Samt att sömnsmånen ibland bubblar sig och "kikar fram" under mudden. Jag får nog öva lite mer. Och Meedom boken fattar jag inte. Skulle försöka sy singoallaklänningen, men det blir ju ingen singoallaklänning av den om man följer mönstret. Gör man klänningen eller ärmarna bredare för att få en stor halslinning, eller hur bär man sig åt? Och Max drog sönder ett av mönsterarken. Visste inte om jag skulle bli arg på honom eller tacka honom, för jag kände för att göra samma sak själv..... Och angående sandningen, skriv till kommunförvaltningen eller vad det nu kan tänkas heta, och säg att de bara ska sanda i mitten, alternativt förse alla barnfamiljer med nya pulkor och skidvalla efter varje säsong!

Hello sa...

Vilka fina pojkar det kommer bli! Trots debaclet!

Jag önskar att de inte sandade alls. Då kunde man åka spark!

Vi kanske skulle slå oss ihop och sy ett gäng fottossor till dagis?

Kaja sa...

Kanonfina! Jo. Hos oss är det också grabben som har blivit missgynnad. Dels för att han har haft en låda full med tröjor i lagom storlekar och för att inga tyger har fallit honom på läppen.

Nu ligger det en hel trave med tyger som ska bli tröjor. För sonen växte 5 cm över vintern och då behövs nya tröjor!