torsdag 7 januari 2010

Knytklänning och ho-ho tröja


Farligt det här med att bli inspirerad...För ganska så längesedan läste jag ett inlägg hos Kokalal där hon sytt en av sina knytklänningar och en uggletröja till. Tyckte att det var kanonsnyggt och att min T skulle gilla det. Nåja, tiden gick men före jullovet fick jag verkligen ett sug att sy knytklänningar...så jag klippte till en hög (kändes det som iaf). Jag har ju sytt sådana tidigare men nu tänkte jag förändra mitt mönster lite, för det har jag faktiskt knåpat ihop själv. Inspirationen kommer dock förstås från Kokalal som sagt. Det här är faktiskt den ena av två röda klänningar. Den andra ska jag visa senare, det är en present så därför vill jag inte lägga en bild här. Det lustiga var att jag valde länge och väl om jag skulle ha ett hjärta eller en stjärna som applikation och till sist blev det stjärna...

...och det var tur det för lilla fröken T har envisats med att äta alla stjärnpepparkakor under julen, ska man ha en sådan här måste man vara rackarns snabb! Så, pust, jag valde nog rätt applikation! Fast jag undrar om inte T kommer att hävda att stjärnan är just en pepparkaka...

Klänningen har legat klar ett tag, men tröjan blev inte klar förrän nu. Velade lääänge om färgen på halsmudden men det fick bli en kompromiss: naturvitt med röd söm.
Det var väldigt kul att sy igen men det är ganska så svalt i min sygrotta så det gäller att klä på sig och 17 vad alla trådar blir statiska!! Nu är jag ganska så "sprakig" av mig så det kanske är jag som laddar upp dem?

Mönster: Eget till knytklänningen i stl 92. Ottobres creative smala tröjmönster i stl 92 till uggletröjan.

Material: Röd hilcovelour, brun velour från ?? Uggletyg med lycra i från Jofotex såklart.

Roligast: Alltså detta uggletyg med lycra: det är en dröm att sy i! Önskar att allt mitt uggletyg var med lycra... Sedan var det kul att få pilla lite med mönstret till knytklänningen (i.e rita ett nytt i nya storlekar och rita, och prova, och rita och mäta och ja, det var jättekul!).

Sämst...ska väl vara att jag känner mig lite copycat- men jag hoppas att Kokalal tycker att det är okej. Hennes kombo var ju sååå fin...


Annars skälver de sista dagarnas julledighet för mig. Idag och imorgon. På måndag är det dags igen. Och varför ska man slänga ut julen, gran och annat precis när man vant sig vid myset egentligen? Fast, ja, jo, det är skönt att ta bort allt också men jag saknar alla ljusstakar och stjärnor i alla fönster...det blir så mörkt och trist igen....Nu ska jag kasta på mig varma kläder och ta pulkorna på släptåg och hämta hem två förhoppningsvis glada barn från dagis. Det längtades dit kan jag säga. Lilla T svarade på frågan "vem ska du leka med?" med en av fröknarnas namn...hihi. Jag hoppas hon har lekt med några barn också!

8 kommentarer:

JuMel sa...

Vilken söt klänning! Tröjan är oxå fin så klart:)

Hello sa...

Åh, så fina!

Vad söt hon var idag i sin orange molntröja! Den är så glad!

Loppan hade också längtat! Du började inte idag alltså? Det gjorde våra stora barn.

Hoppas ni hade klarat av sjukorna innan jul, så ni höll er på benen under jullovet! Vi ses!

Äppel Päppel sa...

Så fint, så fint! Nu blev jag inspirerad!

LillaBarn sa...

Jättefint set! Gillar den klänningsmodellen mycket, och uggletröjan är fiiiin.. Visst blir det så att man nästan känner sig orolig för att inspireras av andra numer, man vill ju inte trampa nån på tårna. Samtidigt tycker jag att det är lite sorgligt att man ska behöva förklara sig och nästan ursäkta sig för att man använder sig av andras ideér, det finns ju trots allt inte så mycket man kan göra alldeles nytt. Vilken lång kommentar det blev....

LillaBarn sa...

Japp, på nätterna syr jag så det knakar. Brummar åtminstone... Sover det gör jag. Fast inte så mycket. Typ midnatt till 6 på morgonen. Ofta med wake up calls from Max under nattens gång....

od Andulky sa...

Superfint!!!

Kaja sa...

Jättefin! Och en sådan snygg kombination!

Maria sa...

nu kan jag skriva! kul att du skriver lite mer nu! följer alla alster med spänning.