söndag 24 januari 2010

Blommig klänning med röda tights.

Blir aldrig riktigt klok på Blogger och bildernas ordning. De hamnar aldrig i den ordningen som jag tänker mig. Nåja, dessa två har sytts under julledigheten och hunnits användas. Tightsen var absolut nödvändiga, och fler lär det bli, eftersom de "fabrikssydda" inte passar min lilla T. Hon är för knubbig (???? hon ligger ej ens på normalkurvan på Bvc så jag klassar henne inte som knubbig men uppenbarligen så är normen på tightsen i butiker någon sorts anorexiasmåbarn??) och hon avskyr för tighta plagg. Så ett par röda som är godkända av damen blev det och fler är på gång.

Sedan i samband med den röda knytklänningen så fick jag galet sug att sy fler knytisar så jag klippte till en i detta velourtyg: rosa (den rosa färgen är starkare i verkligheten än på bilderna, iaf när jag ser dem på vår dator) med blommor och prickar i lite odefinierade färger (röd är lätt att se, men vinröd/brun och guld/beige...hm?) Den enda muddväven som passade var den röda, trots att jag har rätt mycket muddvävstyg hemma, så då var det inte så mycket annat att tänka på.

Vet egentligen inte om jag gillar det här tyget. T har den och visst ser hon fin ut i den men tja, tyget och jag kommer inte överens på något vis. Har sett flera som sytt i det och det ser väldigt fint ut det de har sytt, men...ja, förmodligen kommer jag aldrig riktigt att gilla tyget, det bara är så. Förhoppningsvis så gillar andra det iaf. T har iaf inte aviserat tvärvägran till klänningen så där går det hem än så länge.

Material: velour ljusrosa med mönster från mjukatyger.se, muddväv i rött.

Mönster:
Eget, med ursprung i meedoms basmönster, men så omritat så jag klassar det som mitt eget vid det här laget. Stl. 92.

Roligast:
Att T gillar knytklänningar, för då har jag så många ursäkter att sy flera...


Helgen har annars gått rasande fort (varför går dessa två dagar som förbenat fort jämnt? Man hinner inte hälften av det man skulle vilja, eller måste). Igår passade vi på att infria löftet om bio för barnen. Vi skulle gått på bio under jullovet men då var någon av dem hela tiden sjuk så det blev nu istället. Jag och grabbarna såg Upp! och mannen och T såg Laban Buller och Bång. Det var första gången T var på bio och hon gillade det tydligen. E och R har börjat i simskola i helgen också, vi har "sovtiderna" 8.15 och 8.50 (det sista går ju an) på lördagen respektive söndagen, tur att den käre mannen här hemma inte är lika morgontrött som jag ....

Nu ska jag klippa tyg...och trycka i tryckknappar, det tråkigaste jag vet, nästan. Ha en fortsatt skön söndag allihopa!

11 kommentarer:

Maria sa...

Jättefint set.

od Andulky sa...

Jättefint set!
Hoppas du får dina fordon snart!!!
/Anna

Pingla sa...

Hihi, här kommer jag in helt OT vad det gäller barnkläder.

Är dunderavis på att du köpt en chrysalis men visst var det jag som la upp en guide (vilket minne du har).

http://parlorforpinglor.blogspot.com/2009/11/pinglas-guide-till-puppa-wrap.html

Lycka till :-)

Äppel Päppel sa...

Jättefint set! Jag älskar tyget! :)

Sal Wilder sa...

Jag älskar det tyget - har precis sytt upp allt vad jag hade i den ljusblå färgställningen den här helgen - bilder kommer på bloggen senare under veckan.

Klänningen är snygg och jag kan tänka mig att det blir fint med de röda tajtsen undertill - och kanske en röd tröja också ...

Hello sa...

Jättefint!

Vi var och såg Bullar och Bång under jullovet. Loppan tillsammans med både mamma och pappa :) Du kan tro hon var nöjd. Det var dessutom belöning för att hon lyckats sluta med nappen, så vi var också rätt nöjda.

Fia sa...

Ojdå, hoppas nu ingen tog illa upp av att jag sa att jag har lite svårt för detta tyg...det är fint, men det klickar helt enkelt inte. Grejen är också att jag har ganska mycket kvar...

Var eg. ute efter det med ljusblå bakgrund men det var slut och valde då det rosa. Trodde inte att mönstret var så stort och sedan har det legat till sig...tills nu då.

Förmodligen kommer T att gilla detta tyg? Annars får jag väl sälja det...;-)

Helena sa...

Jättefint set! Jag tycker tyget är fint! :)

LillaBarn sa...

Superfint, kör du med tvillingnål eller coverpro eller vad de nu heter? Och hur får du dina knytband så "smidiga"? Mina blir jättetjocka och bylsiga och det blir inte alls snyggt när det ska knytas. Ser ut som ett skatbo på vardera axel typ...

Maria sa...

jag gillade oxå det blommiga tyget, riktigt fint, passar ju på någon mellan 2-10 typ!
E hemma o vabbar idag!
ha det!

JuMel sa...

Knyt klänningen är super, nått sånt har jag inte vågat mig på än:) Tyget gillar jag oxå, min dotter har en tunika i det fast i den blå färgen, vi är inte så rosa av oss:)