måndag 15 december 2008

Julklänningar och kjol

Jisses, tiden går alldeles för fort! Inser att jag inte hinner vare sig sy eller blogga så mycket som jag vill. Nu har jag iallafall suttit lite i helgen och sytt. Skulle sy en julklänning till T, men tyget var jättekonstigt och stelt och fodret busade med mig. Så jag är inte helt nöjd med resultatet, men det kanske duger. Eftersom jag inte var nöjd, så satte jag mig och klippte till en mysig julklänning i Hilcos underbara velour. Den blev jag nöjd med! Hoppas att lilltjejen blir lika nöjd, hon har en tendens till att inte vilja ta på sig nya saker första gången, sedan går det bra. Så att prova på henne är just nu en omöjlighet. Apropå missar så sydde jag en manchesterkjol också, tyckte att jag mätte rätt med resåren och så blev den för lång. Så hm, vem behöver en fin manchesterkjol i stl 86 och är lite kraftigare över magen än min tjej? Tur att jag hade tyg över så det räckte till en till kjol....

Mönster: Ottobre. Stl. 86.

Tyg: Perce-neige, tror jag det hette: ljusblått, orange och lite andra färger, Hilcos finecord manchester från Tygpyssling, tror jag. Resår från Stoff och Stil, namnlapp från Mina Namnband.

Bäst: Modellen var jättefin och den var jätteenkel att sy.

Sämst: Att jag klantade mig så med resåren. Grrr.

Datorn är just nu extrem långsam så jag vågar inte ens tänka på hur lång tid det skulle ta att ladda ner några fotografier....får se om jag har tid till det efter jul?? Eller åtminstone "hotta" upp datorn....

Julklänningen i velour blev sydd i en riktigt klassisk modell med rundad krage och spets i ärmslut och nederkant. Skulle helst velat ha naturfärgad spets men det hade jag inte så det blev kritvit. Lite av tomteklänning men inte riktigt. Jag är iallafall nöjd. Lite komiskt är det dock att jag kunde använda KwikSews basklänningsmönster i stl xl (baby) trots att det borde varit för litet...Det stod att det skulle passa ca 80cm och 12kg. 80cm är hon ju, men några 12kg väger hon ju inte!

Mönster: KwikSew basklänningsmönster i stl xl. Förlängde dock kjoldelen.

Tyg: julröd hilcovelour från Neanobelle. Spets från Åhléns?? Fanns i mina gömmor!

Bäst: Att den passade och att den gick så fort att sy. Hon blev fin! Att jag äntligen provade K.S. mönstret.

Sämst: Den blev lite "tung" och tjock i ärmsluten. Det berodde på att jag fick korta av ärmarna efter att spetsen satts dit... My mistake..!

Nå, måste ägna mig åt T nu. Hemma och sjuk, igen! Hoppas hon håller sig frisk till julafton....

Inga kommentarer: