fredag 26 december 2008

Jul, jul strålande jul!

Ja, så var det annandag jul- redan! T´s julklänning blev perfekt! Den nya manchesterkjolen likaså. Jag är helnöjd med båda, nu när båda är provade, och använda.

Före julafton hann jag inte sy så mycket - vi hade julen här hemma hos oss- men det blev ett nattlinne till T- i Nalle Puh tyg- jättesöt blev hon. Hon gillar den skarpt. Jag blev genast sugen på att sy flera! Den i Nalle Puh-tyg är som en förlängd t-shirt fast med rullfåll runt om ärmslut och nederkant, så det ser lite roligare ut. Nästa gång ska jag testa med en lite utställd variant. Just nu är jag så sysugen så det gäller bara att hamna lite mer rätt i dygnsrytmen så ska det nog kunna bli en del gjort. Tänkte bl.a. sy två par byxor till killarna. R sliter byxor som bara den just nu, vet inte riktigt vad han gör- kryper på grusplaner? Sedan kliar det i fingrarna att få sy lite knythängselbyxor- retrobrallor inspirerade av Kokalal- har så fina tyger liggande som bara ber om att få bli byxor... Jag har knåpat lite på ett eget mönster så det ska bli kul att se hur det blir. Och så får jag öva lite på coverpro:n också.

I julklapp fick jag bl.a. mer mönster"papper" och undertrådsspolar (de var helt "slut"- alla var det tråd på) och en del mönsterpacker från Ottobre som jag suktat på länge nu. Ett nytt trådrulleställ ska det också bli- och det behövs! Fattar inte att det blir så mycket trådrullar....och man kan ju inte ha dem huller om buller för då hittar man ju inte färgen man vill ha- just då....
Funderar på ett väggställ för overlocktrådarna, men nja, vi får se....de är bättre skyddade i sin låda...

T fick en docka i julklapp av oss och lite dockkläder. Hon har en mindre docka sen tidigare och det visade sig att hon ville klä på den mindre dockan de större kläderna..så jag får nog sy lite dockkläder också....tur att jag skaffade en bra mönsterbok för ett tag sedan. Min gissning är dock att det blir ganska så "pilligt" att sy till den lilla dockan...

Nu ramlar barnen in från parkbesöket...och det börjar bli dags att tänka på mat....

Inga kommentarer: