onsdag 4 november 2009

Ett set att älska?

Innan overlocken tog tjänstledigt utan att ansöka om det, så sydde jag den här kombon. Både molntyget och velouren hade ropat på mig länge, och jag insåg att jag behövde använda velouren innan min bit blev för liten för att räcka till något...

Velourbyxan är sydd i mitt favoritbyxmönster just nu. Sitter som en smäck på T och hon var såå fin i morse i hela stassen. Mindre lustigt är det där med ränder...Jag mönsterpassade varenda rand och ändå så stämmer inte ränderna överallt...är inte det konstigt? Förmodligen är det bara jag som retar mig på det men...

Molntröjan i en ny favoritfärg bland molnen: orange. Jag passade på att testa ett för mig nytt mönster. Ottobres creative " De bästa t-shirtarna" som jag haft i nästan ett helt år nu, men som det av någon anledning inte blivit av att använda förrän nu. Jag testade den mer figursydda och jag förstår att alla gillar den varianten för den är perfekt i passformen! Eftersom T behöver en uppsjö av tröjor så lär det bli fler av den varianten...!

Material: orange molntyg Jny, hilco velour från förra hösten minns inte vad det hette, men det är ljuvligt mjukt och färgerna är underbara.

Mönster: Vilka velourbyxa, ottobre, stl 86 med förkortade ben. De bästa t-shirtarna från Ottobre, den figursydda i stl 92.

Roligt: Att kombon bara blev till. För plötsligt så låg bara tygerna bredvid varandra och fastän jag hade annat tillklippt så var jag tvungen att sy det här först.


Imorgon hoppas jag att sliperiet har slipat mina knivar till overlocken, att min käre make kan hämta dem och att overlocken fungerar efter det (annars tror jag att jag blir tokig). Läääängtar!
Fast sytid lär det inte bli förrän i helgen. Efter trädgårdsstädning.

7 kommentarer:

Heilt spesiell sa...

Lekkersmekkert!! Nydelig kombo.Stress å få stripene til å møtes ja men som du sier er det nok mest oss selv som ser feila;)

LillaBarn sa...

Vilket underbart set, velouren är himla fin. Ska beställa lite moln av JNY, men vet inte riktigt vilken färg jag vill ha.... Beslutsångest på hög nivå. Som vanligt....

Sal Wilder sa...

Javisst blev det fint - kan bara instämma med dig. Jag gillar också de orangea molnen, men jag sydde till mig själv av dem. Och dt där med att man måste sy av tygerna innan tygbiten blir för liten - jag känner igen det, likaså det där med ränder. Faktiskt tycker jag att det är extra svårt med randmatchning i just byxor. För mig är det alltis innerbenssömmarna som inte stämmer - min teori är att det beror på vinklingen som är olika på fram och bakstycket. Men vem ser egentligen om ränderna inte ligger exakt mitt eomt varandra? förmodeligen bara den som har sytt plagget, eller hur?

LillaBarn sa...

Hahaha, ja gå och lägg dig. Eller så har du druckit för mycket... Jag ser bara en av varje... Jag har hört att det är lite olika regler om vaccineringen i Sverige. Endel säger att det är två sprutor och endel säger att det är en. Tror inte vårdscentralerna vet själva vilket av dem... Här får vem som helst vaccinera sig, men vi har inte gjort det än, verkar som det värsta är över här. Tror vi hade svinsjukan här för några månader sen (vår husläkare trodde det var mycket möjligt iaf), och vi blev faktiskt inte så sjuka. Undrar om man är immun sen!!? Kanske skulle höra sig för, många i bekantskapskretsen får barn just nu så man vill ju liksom inte smitta dem om man nu skulle bli sjuk. Det blir nog kanske vaccinering här i familjen iallafall...

od Andulky sa...

Grymt snyggt!!

Hello sa...

Åh, det är ju jättesnyggt och visst såg jag det live härommorgonen?

Jag syr numera i princip enbart det tröjmönstret. Önskar bara att det fanns med raglanskärning också! Fast Loppan har redan 104 och hon har ju nyss fyllt tre! Hon är lite lång, men inte så jätte. Så till skillnad från Ottobres andra mönster verkar dessa vara lite mindre.

JuMel sa...

Tack för svaret på min overlock fråga, jag funderar vidare... Fint set du sytt, har precis de tygerna liggande men har inte tänkt på hur bra de passar ihop! Otroligt irriterande med ränder som inte vill mönsterpassa fast man försöker men som sagt, vem tänker eg på det förutom du själv?