måndag 9 augusti 2010

Användbar kjol -fast i fel färg?


Den här idén, att ha olika tyger i vecken såg jag hos Kaja och lilla krax och tyckte att det var ju ett bra sätt att göra favoritmönstret till kjol ännu lite roligare.
T gillar fjärilar så det blev en liten fjärilsapplikation på kjolen. Sedan ville jag så gärna sy en jeanskjol eftersom de tål en del...
Nu syns det inte så väl men den här kjolen är faktiskt redan omsydd. För allra först hade jag sytt dit en muddlinning. Men kjolen blev då alldeles för lång för T. Det spelade ingen roll att jag först sprättade loss mudden (jo, jag älskar verkligen att sprätta...not) och klippte av en rejäl bit av kjolen och sedan sydde på mudden igen. Det blev helt enkelt inte som jag ville.


Vad gör man då? Sprättar igen...? Nja, kom på en egen liten lösning på både längdproblemet och att jag inte gillar att sprätta...Jag vek helt sonika ned mudden och gjorde resårkanal. Nu var mudden ganska så smal vid det här laget så det underlättade ju. Sedan kom jag också på att det gör också det lite mjukare och skönare mot huden på magen....och det uppskattar T! Så lösningen blev riktigt bra!

Rubriken då? Jo, naturligtvis borde jag sytt den med rosa bas och vita prickar eller liknande, inte rött....då hade den ökat i poppisgrad rejält...hos min rosaälskande lilla (förlåt, stora) tjej. Men det går ju att sy fler kjolar...har en föraning om att det inte är den sista jag kommer att sy....

Material: Jeanstyg, röd poplin med vita prickar, marin mudd.

Mönster: Det gamla vanliga från Ottobre. Lite ituklippt då för att fixa de olika nya mönsterdelarna för vecken. Stl. 92.

Roligast: Att en irriterande sak som att kjolen inte blir bra/som jag vill ha den/ leder till en ny lösning som faktiskt är bättre än ursprungstanken. Ingen knölig hård jeanstygslinning här inte!


Till den här hade jag tänkt sy en blus/skjorta, men jag har inte kommit längre än tanken. Särskilt eftersom jag borde förutsett det där med den rosa färgen....Nu gillar jag den med rött, tycker det är fräscht, men den åsikten struntar ju en 3½-åring högaktningsfullt i!


I övermorgon börjar jobbet igen. Har inte riktigt kommit underfund med om jag känner mig utvilad eller ej. Borde ju vara det. Hm.

9 kommentarer:

MESC sa...

det är noga med färgen, det ska gudarna veta.....! Snygg i rött och jeans, tycker jag i allafall!!!

Anna, Tvillingtand sa...

Kjolen blev riktigt fin! Prickar rockar =)

Kaja sa...

Kul att se den i annan variant! Dottern har inga problem med färgvalet på min, men den var inte tillräckligt mjuk... ;-)

Äppelträdet sa...

Jättefin kjol! Du gör mycket fint och verkar så produktiv så känn dg inte lat om du fastnar framför transformers ibland... :)

Tack för lång och trevlig kommentar hos mig. Funoviten är jag också sugen på, men fortsätter nog min reataktik. Just nu reashoppar jag från vår och sommar så höstkläder får jag väl köpa i vinter någon gång. Tråkigt att vänta, men samtidigt har jag egentligen kläder så jag överlever hösten.

Jag strök faktiskt servetterna igår kväll. Maken kom hem efter ICA Maxi-tur och då kollade vi på ett Mad Men-avsnitt. Jag har hört så mycket bra om den serien att vi nu har skaffat den för att följa. Nackdelen är då att vi följer tillsammans så jag kan ju inte kolla när maken är borta.

Kram.

Helena sa...

Jättefin kjol! Synd att det blev fel färg ;)

Evalena sa...

Den är hur söt som helst!
När jag tittar bakåt i din blogg blir jag så avis på två saker:
1.Att folk kan sy sådär fina grejor!
2.Att det finns så mycket fint till tjejer!

Baby Blues är också favvis hos mig. Mia är så cool!

Ha en fin helg!

od Andulky sa...

Superfin!

Fangoria sa...

Synd att dottern inte gillar rött lika mycket som rosa, för kjolen blev superfin!!!

Familjen Engelbrektsson,Johansson sa...

Åh vad trevlig blogg,säljer du också eller bara visar.