lördag 3 juli 2010

Vad ska jag göra med denna klänning? Och kan man färga velour själv?

Fråga 1:
Jag har en utklippt klänning i min syhörna. Den syns på bilderna ovan (framstyckena) och under här. Det är dock inte jag som klippt till den och själva ursprungsmönstret finns inte kvar. Det är min mamma som klippte till den, någon gång i början på 70-talet skulle jag gissa. Just därför har jag lite svårt att klippa sönder och göra något annat av det...samtidigt vet jag inte om jag själv skulle vilja ha en klänning som har det här mönstret, fast jag vet att många därute gärna skulle...och lite kluven är jag själv med...!
Sedan har jag funderat på att sy ihop den och kanske sälja den? Misstänker att den är lite liten för mig också nämligen, mamma var smal...Samtidigt ser det stort ut när jag lägger ut bitarna på golvet...?
Ett annat aber är just mönstret..som inte finns! Jag har ingen aning om huruvida det ska vara bystforming, kilar etc ( vad heter det: kommer bara på ordet "darts"!), det är inte utmärkt, och mamma minns inte!
Men färgen är underbar på något mysko vis! Den översta bilden visar vad jag tror är framsidan, skulle gissa att det ska vara ett blixtlås eller liknande hela vägen fram (har ett svagt minne av att mamma nämnt att det skulle vara det). Och nja, det vet jag inte vad jag tycker om det. Men man kan ju sy ihop och göra någon form av sprund??

Tyget är i bomull, tunnare, med en randstruktur i själva tyget. Tycker att det är vackert, men samtidigt inte riktigt jag...
Men vad tycker ni? Vad ska jag göra av detta?


Fråga 2: Kan man färga velour själv? Och vad ska man använda för färg då? Har färgat vanliga tyger förr, men inte velour och vill inte experimentera då det är ett färdigt (vuxen)plagg.

2 kommentarer:

Hello sa...

Om det ska vara bystinsnitt kan du kanske luska reda på genom att jämföra sidsömmarnas längder. Om framstycket är längre än bakstycket vid sidsömmen ska det förmodligen vara ett insnitt. Eller axelsömmarna. Ibland gjorde man insnitten från axelsömmen och neråt på "den gamla goda tiden".

De flesta färger man kan få tag på funkar bara med naturmaterial. Velouren måste alltså vara 100 % bomull för att det ska funka.

Tunikan kommer förresten bli jättefin. Tänk dig med vita leggings till! Mumma! Och självklart kan du sy ihop framstyckena och göra ett sprund istället, men jag tror den skulle bli cool med dragkedja. Helst en med ring :)

Maria sa...

kul o se nå nytt här!! o vilken klänning! säger bara wow!